יום רביעי, 30 באוקטובר 2013

שיאים לא חשובים

פוסט זה מסומן בירוק, כלומר: על פי שיטת הסימון של פוסטים בבלוג זה, מיועד לשחקנים מתחילים. קרוב לוודאי ששחקנים טובים או מומחים לא ילמדו שום דבר חדש ממנו.


מרטי ברגן היה אלוף ארצות הברית עשר פעמים. הוא מעולם לא זכה באליפות העולם. ברגן ידוע כממציא קונבנציות שהידועות בהן הן: Bergen Raises ו DONT. בספרו המומלץ Points Schmoints כותב ברגן על כמה שיאים בהם החזיק. כך למשל, ביד המופיעה בספר, היה ברור שהוא מבצע חוזה. הוא התמקד בזכייה בכל הלקיחות בדומם ולא ביד על מנת להחזיק בשיא הלקיחות מהדומם.
ברגן כותב שהוא היה מוכן להחליף את כל השיאים בהם החזיק בזכייה אחת באליפות העולם.

נדמה לי שאולי גם אני מחזיק בשיא חסר משמעות: היו לי שבעה קלפי שליט בידי (ארבעה) ובדומם (שלושה) וזכיתי בשבע לקיחות בשליט.
הסיבה היחידה לכך שזכיתי בשבע לקיחות היא הגנה לא טובה.

היד שהחזקתי כמחלק בדרום הייתה:

  AJ984 
         T73    
       AJ43 ♦  
           J 

לפי חוק ה 20 פתחתי 1. לאחר Pass של היריב, הכריז שותפי 1NT. היריב הכריז Pass ואני הכרזתי 2. זה היה החוזה ששוחק.

לאחר הובלה ב  גיליתי את הדומם הבא:


      76 
         A965       
       KQ8 ♦  
           T642 ♣     
זכיתי ב A בדומם ושיחקתי  לעקיפה ל J.  מזרח כיסה עם ה Q ונאלצתי לזכות ב A. עכשיו שיחקתי מידי את ה J. היריב שזכה שיחק  גבוה שחתכתי. שיחקתי ♠. מזרח זכה והמשיך ב . חתכתי עם ה 4  וחתכתי  מידי ב 8 בדומם.
לאחר שחתכתי  נוסף, נשארו לי רק בדומם KQ וביד  AJ.
כשהמשכתי בחיתוכים צולבים של ♣ בידי ו  בדומם, כבר אין ליריבים קלפים גבוהים על מנת לחתוך מעלי.

הטעות היסודית של ההגנה
ההגנה הייתה צריכה להוביל בשליט () ובכל פעם שקיבלה את היד להמשיך בשליט.
אין צורך בידיים פתוחות כפי שהן מוצגות בפוסט על מנת להבין זאת.
ניתן להבין זאת ממהלך ההכרזה.  

הפתיחה שלי 1 מבטיחה חמישה קלפים בסדרה ובין 12 ל 21 נקודות.
התשובה של השותף שלי מראה לרוב 6-9 (למעט שחקנים המכריזים בשיטת 2 על 1 מחייבת למשחק מלא שההכרזה מראה 6-11 נקודות). במקרה הזה לא הוצאתי Alert המראה שאנו משחקים בשיטה זו, כלומר: קרוב לוודאי שלשותף 6-9 נקודות.

הכרזת ה Rebid שלי, 2 אינה מראה יד עם יותר מפתיחה רגילה. המונח פתיחה רגילה בהקשר זה הוא פתיחה של 12-14 נקודות ולפעמים גם פחות (כמו במקרה הנוכחי). לשחקן המכריז יש ארבעה או חמישה קלפים בסדרת ה .

ההכרזה הזו מראה דבר נוסף: חוסר נחת מהאפשרות שהשותף ישחק 1NT. לשחקן המכריז כמוני יש 9-10 קלפים בשתי סדרות ובעיה לפחות באחת הסדרות הקצרות העלולה להביא לכישלון מוחץ בחוזה ללא שליט.

התשובה של השותף שלי, אינה מראה התאמה בסדרה, אלא העדפה של  על פני . הוא העדיף לשחק ב ♦ משום שייתכן ונמצא התאמה של 5 קלפים אצלי ו 3 קלפים בידו. כמו כן יש לו KQ בסדרה בעוד ב קרוב לוודאי שתהיה התאמה של 5-2 כשביד שלו אין נכבדים.

ההגנה צריכה למנוע מהכרוז חיתוך קלפים בסדרה בעייתית או סדרות בעייתיות. הדרך למנוע זאת היא לשחק קלפי שליט.

הערה
כל מה שאמרתי נכון, כאשר הסדרה השנייה המוכרזת על ידי הפותח נמוכה מהסדרה הראשונה. הכרזה של סדרה גבוהה יותר בגובה 2, למשל:2 לאחר פתיחה של 1 ותשובה של 1NT של השותף, נקראת Reverse Bid .Reverse Bid  מבטיח לפחות 17 נקודות.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Featured post

יד השנה 2011: הלגמו במיטבו

 היד הבאה נבחרה בשנת 2011  כיד השנה  על ידי   The  International Bridge Press Association. זיא מחמוד כתב עליה, שהיא לא רק יד השנה, אלא ...