יום שלישי, 5 בנובמבר 2013

מי זה Cappelletto או האם מורה לברידג' הוא מקור מידע מהימן?

בעידן המודרני בכלל, ובאינטרנט בפרט, גדלה כמות המידע בקצב מהיר. כשחשופים לכל כך הרבה מידע, חשוב להבחין בין מקורות מידע מהימנים ומהימנים פחות.

במקרה פגשתי גברת אחת, שהכרתי לפני כ 30 שנה ומאז לא נפגשנו. בשיחה סיפרתי לה על עיסוקיי שבהם אולי תרצה להשתמש בשירותי (ייעוץ בכלכלת המשפחה והוראת ברידג'). 

לאחר כמה שבועות היא יצרה איתי קשר וסיפרה לי שהיא לומדת ברידג'. היא שאלה האם אהיה מוכן לעבור על מה שהיא כתבה בשיעורים וגם על חומר שהמורה שלה חילק? גם המורה רצה שמישהו יעבור על החומר שלו. הקודם שהיה נוהג לעבור על החומר שלו כבר משחק ברידג' במקום אחר: גן עדן? גיהינום?

כמחווה לגברת הסכמתי וקיבלתי בדוא"ל את החומר.

מי זה Cappelletto?
מצאתי הרבה מאד שגיאות בסיסיות בברידג': גם בחומר של הגברת וגם בחומר שנתן המורה שלה . 
כך למשל, התנאים להכרזת Weak two אינם דומים למה שאני קראתי בספרים ובאתרי אינטרנט.

השם Cappelletto חזר הרבה פעמים בחומר שכתב המורה. לא בטוח שזה מפריע ל Cappelletti, שעוותו את שמו, אבל למה לטעות גם בתיאור של הקונבנציה עצמה. 

הטעות בשם של ממציא הקונבנציה חשובה פחות מהיחס הרשלני והחובבני.  
קל מאד ללכת לערך Weak two בויקיפדיה ולהבין מה זה.
הויקיפדיה אינה מקור מהימן מספיק? אין בעיה. ערכים בויקיפדיה חייבים בהפניה למקורות. בין המקורות יש גם ספר בעברית וכמה אתרי ברידג' מכובדים. 

בשביל ללכת לערך על Cappelletti  צריך לדעת אנגלית. תמיד אפשר לקרוא גם בספר בעברית ובאתרי אינטרנט ולקבל מידע מדויק.

התהייה שלי היא: מדוע בכלל ללמד קונבנציה מסובכת כמו Cappelletti שחקנים שעוד לא ממש יודעים ברידג'? 

אני מניח שזה מקרה קיצוני של מורה לברידג', שבוודאי לא סיים קורס מורים ואין לו תעודה, ובנוסף לכך גם רמת הידע וההבנה שלו בתחום נמוכה. 
אבל זה אינו המקרה היחיד. 

המורה והתלמיד
מה מקור המידע האמין ביותר בעיני תלמיד בקורס מתחילים בברידג' (או בכל נושא אחר)? המורה כמובן. גם כשהמורה אינו יודע או אינו מבין (אפשר לדעת בלי להבין את ההיגיון שמאחורי הדברים.) הפער בינו לבין התלמיד כל כך גדול, שמבחינתו כל מה שאומר המורה נכון. 
התלמיד מתחיל לשחק על פי מה שלמד מ"הסמכות העליונה בעולם הברידג'" (המורה שלו). הוא מתחיל לשחק בתחרויות בדיוק כפי שלימד המורה ואז אחרי כמה שנים כשהוא משחק עם מישהו כמוני או איתי קורה מה, שמתואר בפסקה הבאה.


מה המשמעות של Cue bid
לפעמים יוצא לי לשחק עם שחקנים, שמשחקים כמה שנים. נתקלתי כבר במקרים של טעויות חוזרות. באחד המקרים היה מדובר בפתיחה שלי בסדרה בגובה 1, למשל: 1 הכרזה של היריב בגובה 1 בסדרה אחרת, למשל: 1 והכרזת Cue bid של השותף בגובה 2, במקרה בדוגמה:  2.

בשפה של משחק הברידג' יש ל Cue bid משמעות: התאמה בסדרת הפותח ומספר נקודות מסיים ומעלה. 

המשמעות שהעניק השותף להכרזה הייתה שונה ממה שהבנתי: זו הייתה הבטחה של מספר נקודות מסוים ללא קשר להתאמה בסדרת הפותח. גם היריב, שמשחק שיטות שונות לחלוטין מהשיטות שאני משחק, הבין את זה בדיוק כמוני. 

היריב הוא לא היחיד. בכל פעם שצפיתי ב BBO באירועי ברידג' ברמה הכי גבוהה בעולם, תמיד ראיתי שהשחקנים מבינים הכרזה כזו בדיוק כפי שאני מבין אותה. 

לאחר התוצאה הגרועה ביד, השותף עמד בתוקף על כך שהוא למד את המשמעות לפני כמה שנים מהמורה הנערץ שלו. לך תשכנע אותו שהמורה הנערץ טועה אחרי כמה שנים ששיחק כך.  

כיצד אני מנסה לגמול שחקנים מטעות שלמדו מהמורה שלהם?
לפעמים שום דבר לא ישכנע אותם. לפעמים אני שולח אותם לשמוע את דעתו של מישהו מטובי השחקנים בארץ וכשהוא אומר להם בדיוק את מה שאני אמרתי, זה נראה יותר משכנע.

כששחקני נבחרת ישראל לא מספיק טובים בשביל לסתור את דעתו של המורה (שרמתו כמובן נמוכה בהרבה מרמתם), אני מנסה מישהו כמו מייק לורנס או Marty Bergen. אני מראה להם, שבספר של אותו שחקן מצטיין בקנה מידה עולמי, כתוב מה שאני אמרתי (ומה שאמר שחקן טוב בהרבה ממני ולא שכנע אותם).
בהרבה מקרים גם זה לא מועיל.

מה צריך ללמוד מזה מי שרוצה להתחיל ללמוד ברידג'?
יש הרבה מורים טובים לברידג', שמבינים ויודעים מספיק על מנת ללמד נכון תלמידי קורס מתחילים. פשוט צריך לוודא שבוחרים מורה כזה. בחירה של מורה שאינו כזה, עלולה לפגוע בתלמיד לטווח ארוך.

הזווית האישית שלי
המזל שלי הוא שעסקתי הרבה בייעוץ בתחום מערכות מידע כעצמאי שעובד לבד. בשונה מחברי שעבדו בחברות בינלאומיות וחברות גדולות אחרות, שסיפקו להם מידע מקצועי ממקורות מהימנים, נאלצתי לבצע בעצמי את ההבחנה בין מקורות מידע מהימנים לבין מקורות מידע, שאינם כאלה.

לא פעם קינאתי בחברי העובדים בחברות גדולות על זה, שנחסך מהם  התהליך עתיר הזמן והמורכב של זיהוי רמת המהימנות של המקורות.
בסופו של דבר למדתי איך להבחין בין מקור מהימן לבין מקור שאינו כזה

הבאתי את היכולת גם לברידג'. גם כשהייתי שחקן מתחיל, התייחסתי בערבון מוגבל למידע ששמעתי משחקנים גבוהים ממני בהרבה דרגות, שלא היו מקורות מהימנים מספיק. זיהיתי במהירות את אלה שהם מקורות מהימנים ולמדתי מהם. 

כמה שנים לא למדתי ממורים. למדתי רק מספרים, ירחונים, חוברות של סימולטניות ארציות, אתרי אינטרנט ומספר מצומצם של שחקנים שלא היה לי ספק במהימנות המידע שהועבר אלי. 

גם את המורים שהיו לי מאוחר יותר, אני לא יכול להאשים בטעויות שלי: שני המורים מהם למדתי (אלדד גינוסר בקורס שחקני ברידג' ומוטי גלבד בקורס מורים לברידג') יודעים ברידג', מבינים את ההיגיון בברידג' ויודעים להעביר זאת לתלמידים.

התוצאה היא שאני משחק ומלמד באופן בסיסי ברידג' נכון ונכשל רק בגלל טעויות שלי (או של השותפים שלי, אבל זה פחות מעניין אותי). 





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Featured post

יד השנה 2011: הלגמו במיטבו

 היד הבאה נבחרה בשנת 2011  כיד השנה  על ידי   The  International Bridge Press Association. זיא מחמוד כתב עליה, שהיא לא רק יד השנה, אלא ...