יום שישי, 13 בדצמבר 2013

מה הבעיה בהכרזה טבעית של ♣1 המבטיחה שני קלפים לפחות?

חלק מהתשובה לשאלה בכותרת, נמצאת בגוף השאלה: מה טבעי בהכרזה המבטיחה שני קלפים בסדרה? 

כמה הערות לפני שאתייחס ליתר החלקים של התשובה:

1. אני מתייחס לשחקנים מהשורה ולא לשחקנים ברמה גבוהה במיוחד. אם זוג שחקנים מנבחרת איטליה משחק שיטה שבה הכרזת  1  מבטיחה שני קלפים לפחות בסדרה (אני לא יודע האם הם משחקים כך), זה חלק משיטת הכרזה מלאה. אם שחקן מהשורה משחק כך, בדרך כלל מדובר על שימוש באוסף קונבנציות והכרזות שמתלכדים לשיטת הכרזה חלקית.  

2. אינני מתייחס לשיטות הכרזה בהן ההכרזה 1 אינה הכרזה טבעית, כגון: Precision או Polish Club

3. את הטענה, שאין להכריז 1 עם שני קלפים לפחות, לא אני המצאתי. כך טוען מרטי ברגן (באנגלית: Marty Bergen) בהחלטיות בספרו המומלץ: Points Schmoints.     

 

4. שני הגרושים שלי (טענה שלא נתקלתי בה במקומות אחרים) היא הטענה שפתיחה של 1 עם שני קלפים לפחות, יותר בעייתית כאשר פותחים עם 14 נקודות מאשר אותה פתיחה עם 12 נקודות.

התאמה בסדרת מיינור
הרבה פעמים נתקלתי במצב בו כל השחקנים ששיחקו ככרוז, הכריזו וביצעו 9 לקיחות.
היה רק הבדל "קטן" בין השחקנים היותר טובים לשחקנים הפחות טובים: הטובים היו  בחוזה של 3NT. הטובים פחות היו בחוזה של 3 או בחוזה של 3.

איך זה קרה?
הפותח פתח בסדרת מיינור בגובה 1, כשיש לו 14 נקודות ושלושה קלפים בסדרה. לשותף היו 11 נקודות וחמישה קלפים באותה סדרה. 
עם 25 נקודות, ללא שמונה קלפים בסדרת מייג'ור, החוזה האופטימלי (בהנחה שיש עוצר בכל אחת מהסדרות) הוא 3NT.

שיטת ההכרזה על פיה תמיכה בסדרת מיינור עם קפיצה לגובה 3 (כשאין רביעייה באחת מסדרות המייג'ור), מראה התאמה של חמישה קלפים מול שלושה ו 9-11 נקודות יצרה בעיה:
הפותח עם 14 נקודות לא יכול להשלים למשחק מלא של 3NT, משום שאם לשותפו יש 10-9 נקודות, סיכוייו להיכשל בביצוע החוזה גבוהים.
המשיב לא יכול להשלים למשחק מלא של 3NT, משום שלשותפו עשויות להיות 12-13 נקודות. 

לו הפותח היה יודע שלמשיב בדיוק 11 נקודות מול 14 הנקודות שלו ולו המשיב היה יודע שלפותח 14 נקודות מול 11 נקודותיו, קרוב לוודאי שהיו מכריזים משחק מלא. לרוב משחק מלא של 3NT ובמקרים של קוצר בסדרה ללא עוצר, הם עשויים להכריז משחק מלא בסדרת המיינור בה מצאו התאמה.

Inverted Minors
בחלק גדול מהמקרים השחקנים הטובים יותר הגיעו למשחק מלא, משום שהם משחקים  קונבנציה הנקראת: Inverted Minors.

במקרים אחרים, המשיב עם 11 נקודותיו חרג מהשיטה המוסכמת והכריז סדרה אחרת בגובה 1 או בגובה 2, על אף שמספר הקלפים בה קטן מהנדרש על פי שיטת ההכרזה, שקבע עם שותפו. הוא עשה זאת משום שחשב, שאם יכריז את סדרת המיינור בגובה 3 הוא ושותפו עלולים להחמיץ משחק מלא. 

Inverted Minors היא קונבנציה שלאחר פתיחה של  או  1 (המבטיחה לפחות שלושה קלפים בסדרה), משיב עם חמישה קלפים לפחות בסדרת הפותח ו 10 נקודות או יותר מכריז 2 או 2.

עם אותה התאמה בסדרה אבל עם 6-9 נקודות מכריז המשיב 3 או 3. במצב זה ספק אם לפותח ולשותפו יש יותר נקודות מיריביהם. הקפיצה לגובה 3 עשויה להפריע ליריבים למצוא התאמה בסדרת מייג'ור.

ההכרזה הפוכה משיטת ההכרזה הטבעית לפיה הכרזה בגובה 2 מבטיחה פחות נקודות (6-8 נקודות או 6-9 נקודות) והכרזה בגובה 3 מבטיחה יותר נקודות (9-11 נקודות או 10-11 נקודות).

לאחר הכרזה של Inverted Minors בגובה 2, ההכרזות הבאות מאפשרות גילוי הכוח והחוזק של ידי השחקנים וההחלטה האם לשחק משחק מלא או לא, מדויקת יותר. 

ואם הכרזה של  1 מבטיחה לפחות שני קלפים?  
איבדנו את האפשרות להכריז בגובה 2 באמצעות קונבנציית Inverted Minors, כאשר ברשותנו חמישה קלפים בסדרת הפותח. אנחנו זקוקים לשישה קלפים לפחות בסדרה.

ההסתברות לקבל חמישה קלפים בסדרה גבוהה יותר מההסתברות לקבל יותר מחמישה קלפים באותה סדרה ולכן יהיו לא מעט מקרים, בהם לא נוכל לגלות התאמה של 5-3 בסדרת המיינור, על אף שהיא קיימת בפועל. 

המצבים הבעייתיים הם כל המצבים בהם:
1. הפותח שפתח 1 הבטיח שני קלפים בסדרה והיו לו יותר קלפים בסדרה ולא הייתה לו חמישיית קלפים בסדרת מייג'ור (עם חמישייה כזו היה פותח בגובה 1 בסדרת המייג'ור). 

2. למשיב הייתה חמישייה בסדרת הפותח ולא הייתה לו רביעייה באחת מסדרת המייג'ור (לו הייתה לו היה מכריז אותה). 

במה שונה פתיחה עם 14 נקודות מפתיחה עם 12 נקודות? 
לאחר פתיחה בגובה 1 בסדרת מיינור עם 12 נקודות, אם יש לשותף חמישה קלפים בסדרת הפותח ו 11 נקודות, קרוב לוודאי שלא מחמיצים משחק מלא, משום שאין אפשרות לבצע משחק מלא. 

הסברנו כבר, שבפתיחה עם 14 נקודות מול 11 נקודות של המשיב, ללא שימוש בקונבנציית Inverted Minors, הסיכוי להחמצת משחק מלא הוא גדול. 

לפיכך, הנזק בשימוש בהכרזה טבעית של 1 עם שני קלפים לפחות, גדול הרבה יותר מהנזק לשימוש בשיטה זו עם פחות נקודות.

המלצות  
מעבר להמלצה המרכזית להכריז הכרזה טבעית של 1 עם שלושה קלפים לפחות, אני ממליץ למי שלא משחק Inverted Minors ללמוד את הקונבנציה הפשוטה הזו ולהשתמש בה.

אם החלטתם בכל זאת להמשיך להשתמש בשיטה בה קפיצה לגובה 3 מראה יותר נקודות, בחרו בטווח של 6-9 נקודות להכרזת 2 או 2 ולא בטווח של 6-8 נקודות. 
במקרה כזה הכרזת 3 או 3 מראה 10-11 נקודות. מול 14 נקודות של הפותח, יגדל הסיכוי להכרזת משחק מלא (גם עם 24 נקודות "יפות") ויגדל הסיכוי לבצע אותו לעומת מצבים בהם המשיב עשוי להכריז בגובה 3 עם 9 נקודות.   




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Featured post

יד השנה 2011: הלגמו במיטבו

 היד הבאה נבחרה בשנת 2011  כיד השנה  על ידי   The  International Bridge Press Association. זיא מחמוד כתב עליה, שהיא לא רק יד השנה, אלא ...