יום שבת, 21 בדצמבר 2013

זיא מחמוד: The Partner Double

בפוסט הקודם שכותרתו: מן הפח אל הפחת או הקלאבים של התחרות הארצית הראשונה שלי, הסברתי ש"בריחה" מחוזה מוכפל לחוזה גבוה יותר, עלולה להיות גרועה בהרבה, מכישלון בביצוע החוזה המוכפל. כשגם החוזה אליו בורחים מוכפל, מאד ייתכן שבחוזה החדש נופלים יותר פעמים. 

אחד מטובי השחקנים בעולם, זיא מחמוד, לקח את זה רחוק יותר: הוא מכפיל חוזה גם כשאין לו אפשרות להפיל את החוזה. "בריחה" של השחקן היריב עלולה לגרום לו להשיג תוצאה גרועה בהרבה. מחמוד קורא לזה: The Partner Double.

זיא מחמוד
זיא מחמוד זכה במקום ראשון באליפות העולם לנבחרות של מדינות (Bermuda Bowl)  בשנת 2009 כשחקן נבחרת ארה"ב. בשנת 2007, גם כן כשחקן נבחרת ארה"ב, סיים במקום השני.
כל תוצאה כזו מרשימה, אבל במקרה זה התוצאות מרשימות פחות.
ארה"ב היא מעצמת ברידג', כך שכל אחד מחבריו לקבוצה הוא בין טובי השחקנים בעולם.

העומק והרמה של הברידג' בארה"ב הם כל כך גבוהים, שמרשים לה לשתף בתחרויות  Bermuda Bowl גם את נבחרת המשנה. בשנת 2011, דווקא נבחרת המשנה עלתה לגמר, בו הפסידה לנבחרת הולנד.
גם הזכייה של זיא ב Bermuda Bowl הייתה כשחקן נבחרת המשנה של ארה"ב.  הנבחרת השנייה של ארה"ב באירוע זה, הייתה הקבוצה המקצוענית של ניק ניקל (בה שיחק מחמוד עם בוב האמן).  

לעומת זאת הזכייה של זיא במקום שני ב Bermuda Bowl בשנת 1981, היא יותר ממרשימה. אני הייתי מתאר אותה כמדהימה: רואה חשבון אלמוני בשם זיא מחמוד, הוביל את נבחרת פקיסטן להישג זה.

בשנת 1986 הוביל את הנבחרת של אותה מדינה, שבוודאי אינה מאריות הברידג' העולמי, למקום שני בתחרות הקבוצות החזקה של Rosenblum Cup

זיא נולד בשנת 1946 בקראצ'י כבן לאחת מ 20 המשפחות המכובדות והעשירות ביותר בפקיסטן. אמו עבדה כרופאה גניקולוגית, במדינה איסלמית שמרנית, שבה תפקיד הנשים היה לטפל בבית ובילדים.
כשהיה בן 6, אביו נהרג בתאונת מטוס. אמו החליטה להגר לאנגליה, על מנת להמשיך לפתח את הקריירה שלה.

ברוב השנים חי זיא בארצות הברית ובאנגליה. מחמוד ידוע כשחקן יצירתי ושנון במיוחד. הוא מבסס את משחקו יותר על הברקות דימיון ויצירתיות מאשר על שיטתיות. סגנון זה מביא לתוצאות קיצוניות: הצלחות יוצאות דופן בצד קטסטרופות.
בבלוג זה כבר הזכרתי אותו בשני פוסטים: יד השנה 2011: הלגמו במיטבו ופחד בברידג': חלק 3: פחד במה.

The Partner Double
הכרזת הכפל המעניש שלו עשויה להתבסס רק על מה שיש ביד השותף. היא עשויה להתבצע גם במקרים בהם כנראה לשותף אין אפשרות להעניש. במקרה כזה היא מבוססת על גורמים פסיכולוגיים וזיהוי מצבים בהם היריבים אולי יבצעו את החוזה, אבל הכרזת הכפל עשויה לגרום להם לברוח מהחוזה.

דוגמה 1: התאמה כפולה של היריבים
היריבים מצאו התאמה כפולה של שמונה קלפים ב  וב . הם עצרו בחוזה של4  ועליך להכריז. אתה מחזיק בסדרות שלהם את הקלפים הבאים: 543 ו KT32.
קרוב לוודאי שחוזה של 4 מבוצע בהצלחה בגלל החלוקה הידידותית בשליט. זיא מציע להכריז DBL. מי שיודע על החלוקה הידידותית זה אתה ולא היריבים. בהחלט ייתכן, שמכריז ה DBL מחזיק 4 או 5 קלפי שליט. שחקנים רבים יברחו לחוזה של 5.

גם ללא החלוקה הלא-ידידותית ב , חוזה של 5♦ הוא חוזה גרוע יותר מחוזה של 4: גם צריך לקיחה אחת יותר על מנת לבצע אותו וגם מקבלים פחות נקודות על ביצוע החוזה.

דוגמה 2: היסוס בהכרזה
שחקן יריב פתח 1NT שותפו הכריז 2NT. אתה ושותפך הכרזתם Pass. אחרי מחשבה ארוכה הפותח הכריז 3NT.
ברור לגמרי שהשחקן שפתח, אינו משוכנע שהחוזה בר ביצוע.
אולי יש לו סדרה עם שניים או שלושה קלפים ללא עוצר. אולי יש לו  15 נקודות יפות או 16 נקודות ללא קלפי ביניים.
זיא מחמוד ממליץ להכריז DBL, לא בהכרח בהתאם לקלפים שבידך.   השחקן היריב, שאינו בטוח בביצוע החוזה עלול "לברוח" לחוזה אחר, למשל: משחק מלא במיג'ור בהתאמה של 5-2.
גם אם לא יברח, הוא עשוי לתכנן את משחקו על ריכוז כל הכוח אצל מי שהכריז DBL.

מה בכל זאת הבעיה ב Partner Double?
אם היריב אינו נבהל הוא עשוי לבצע את החוזה המוכפל.
לדעת זיא מחמוד, זה לא מה שיקרה ברוב המקרים. 
מצב בעייתי נוסף הוא המצב, בו ליריב אין ברירה והוא אינו יכול לברוח לחוזה אחר.
לדוגמה: יש לו חמישייה יפה ב  (למשל: AQJ94)  ורביעייה "אנמית" ב ♦ (למשל: 5432).





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Featured post

יד השנה 2011: הלגמו במיטבו

 היד הבאה נבחרה בשנת 2011  כיד השנה  על ידי   The  International Bridge Press Association. זיא מחמוד כתב עליה, שהיא לא רק יד השנה, אלא ...