יום שישי, 14 במרץ 2014

טרנס ריס: האם גם אתם הייתם מוצאים את ההתאמה ב ♥?


טרנס ריס בצעירותו. מקור התמונה: ויקיפדיה

כשנפטר טרנס ריס (1913-1996) בגיל 83  מהרעלת אספירין (חקירת המשטרה לא העלתה ממצאים פליליים), ספד לו שותפו בנבחרת אנגליה בוריס שפירו. ההספד כלל גם אמירה ייחודית: פגשתי בחיי רק שני גאונים: עמנואל לסקר (אלוף העולם בשחמט) וטרנס ריס.

ריס נחשב לשחקן הבריטי הטוב ביותר בכל הזמנים. בין השאר הוא זכה ב Bermuda Bowl בשנת 1955 וארבע פעמים באליפות אירופה לקבוצות.

ריס היה גם אחד מגדולי התאורטיקנים. הוא תרם רבות לפיתוח שיטת ההכרזה ACOL ופיתח שיטה משלו שנקראה Little Major שבבסיסה הכרזה מלאכותית של 1.



הוא היה גם אחד מטובי מחברי ספרי הברידג' בכל הזמנים. מבין כ 90 הספרים שכתב, לבד או עם שותפים, אציין את ספרו The Expert Game. ספר זה זכה במקום הראשון בסקר מומחי ברידג' שערכה התאגדות הברידג' האמריקאית.

בספרו The Expert Game הציג טרנס ריס כמה נושאים חדשניים (לתקופתו). אחד מהם הוא עיקרון חשוב בשלב המשחק הנקרא:
The Principle of Restricted Choice.
לפי עיקרון זה בצורתו הפשוטה: אם שחקן שיחק קלף מסוים, ההסתברות שהוא מחזיק בקלף שווה ערך קטנה.


דוגמה: שחקני ההגנה במזרח ומערב מחזיקים ב  Q וב  J (קלפים שווי ערך). עשית עקיפה ל-T ומזרח זכה ב J. הסיכוי שמערב מחזיק ב  Q  גבוה מהסיכוי שמזרח מחזיק בו (לפני שהיה ידוע שמזרח החזיק ב J, הסיכוי שיהיה במערב שווה לסיכוי שיהיה במזרח). 

תרומה אחרת שלו, שהוא בוודאי לא היה רוצה שיזכרו אותו בהקשר שלה, היא הוספת שולחנות הפרדה. 

שולחנות הפרדה 


בשולחנות הפרדה יש מחיצה בין ארבעת השחקנים. כל שחקן רואה רק את אחד מהיריבים. הנמצא ביחד איתו באותו צד של המחיצה. מהלך ההכרזה עובד מצד לצד של ההפרדה על גבי מגש קטן. לאחר סיום ההכרזה והובלת קלף, אפשר להרים את המחיצה. 

בשולחנות הפרדה נעשה שימוש בתחרויות חשובות, למשל: גמר אליפויות ישראל.
שולחנות ההפרדה נועדו למנוע העברת מידע לא חוקית בין שותפים.


מהלך הכרזה תמוה




האם מהלך ההכרזה נראה לכם סביר? הכרזת ה 1NT של דרום  נראית תמוהה. כנראה שתחשבו שדרום הוא שחקן חלש או שחקן מתחיל.
אספר לכם, שבכרטיס השיטות של צפון-דרום כתוב, שהכרזה כזו מתארת יד מאוזנת עם 16-18 נקודות ועוצר בסדרת היריב. עכשיו בוודאי תהיו בטוחים, שזהו שחקן מתחיל. 

לשחקן שישב בדרום קראו בוריס שפירו. שם השחקן שישב בצפון טרנס ריס. 
היד הזו שוחקה באולימפיאדה ב 1960 במשחק של נבחרת בריטניה נגד נבחרת קנדה.

ברור לגמרי, שדרום עשה Psyc, כלומר: הכריז הכרזה פסיכולוגית, שאינה חלק משיטת ההכרזה שלו ושל שותפו ואינה מתארת את הכוח והחלוקה של הקלפים שהחזיק.


Psyc


המושג הוא קיצור של המושג Psychic bid. שחקן שמכריז הכרזה מרמה את היריבים, אבל גם את השותף שלו, ביחס לכוח ולמבנה היד שלו. כשאתה מרמה את השותף זה עלול להסתיים רע.


לבצע Psyc לעיתים נדירות זה חוקי. אם שחקן מבצע זאת באופן עקבי, אי אפשר להניח שהשותף שלו לא יודע שהוא עושה זאת. הם מקבלים יתרון לא הוגן ולכן זה אינו חוקי.
ברור ששחקן שעושה זאת באופן נדיר מקווה להשיג משהו בהכרזה כזו בסיטואציה ספציפית ייחודית
אביא לכם שתי דוגמאות.

דוגמה 1: להכריז עם Void בסדרה 

לפני כמה שנים מישהו נתן לי לעיין בירחון ישן של ההתאגדות הישראלית לברידג'. הירחון היה בשחור-לבן והוא יצא הרבה שנים לפני שהתחלתי לשחק ברידג'.

באחת הידיים, כנראה מאליפות אירופה, פתח שחקן נבחרת ישראל דוד בירמן ב 2. זאת הייתה קונבנציה הנקראת: 2 Multi. הקונבנציה כשמה, עשויה לתאר ידיים שונות, שחלקן חזקות וחלקן חלשות. תשובתו של שותפו שלמה זליגמן הייתה 2. משמעות התשובה היא יד של פחות מפתיחה. אם לפותח יד חלשה וארוכה בסדרת ה , עליו להכריז Pass. אם לפותח יד חלשה וארוכה בסדרת ה  עליו להכריז 2. 

בירמן החזיק יד חלשה ב  והכריז 2. הסיבה לכך היא שהיה לו Void ב ♠. במצב כזה הסיכוי שהיריבים יכריזו ויבצעו משחק מלא ב  גבוה. ה Psyc מנע מהם לגלות את ההתאמה.
כשהתברר שאין להם משחק מלא אבל יש להם Slam ב , הושגה תוצאה מצוינת.

דוגמה 2: אין ברירה
החזקתי יד של 5-4-2-2 עם 21 נקודות. חמישה קלפים ב , ארבעה ב , שני קלפים קטנים ב  ו KQ.
פתחתי 1 והשותף הכריז 1.  

אני לא יודע האם יש לנו משחק מלא או Slam ב  או Slam ללא שליט.
אני כן יודע שאסור לנו לעצור לפני משחק מלא. הכרזתי את ההכרזה היחידה, שחשבתי שעליה השותף לא יכול להכריז Pass לפני משחק מלא: הכרזתי 2. הבטחתי 4 קלפים לפחות בסדרה עם שני קלפים, אבל הראתי לפחות 18 נקודות.


בחזרה להכרזה התמוהה


בהכרזת ה Psyc המבריקה של דוד בירמן ובהכרזת ה Psyc שלי היה היגיון.


מה ההיגיון בהכרזת ה Psyc התמוהה של בוריס שפירו? 
מערב וצפון טרם הכריזו. נעשה תרגיל קטן ונחליף ביניהם את הידיים. אחרי שהחלפנו את הידיים נחזיר למערב את ה A ואת ה T. תמורתם נחזיר לצפון את ה Q וה 8.
בחוזה של 1NT מוכפל או לא מוכפל תזכה ההגנה ב 6 לקיחות ב , ב 3 לקיחות ב , ולפחות בלקיחה אחת בכל אחת מסדרות מיינור. בריחה ל 2 לא תועיל. אף אחד לא ירצה לשחק בחוזה הזה כשהוא מוכפל.

הפרשה בבואנוס איירס


במהלך משחק בתחרות Bermuda Bowl בבואנוס איירס בשנת 1965, הבחין השחקן האמריקאי B.Jay Becker, שריס ושותפו בוריס שפירו, מחזיקים את הקלפים באופן מוזר באמצעות מספר אצבעות שמשתנה. הוא שיתף בהבחנה שלו את שותפתו Dorothy Hayden. היא הציעה שהם ינתחו את הידיים וינסו למצוא את הקשר בין מספר האצבעות ומהלך ההכרזה. 


המסקנה של הניתוח שערכו הייתה, שמספר האצבעות שווה למספר הקלפים בסדרת ה  שהחזיק השחקן. 
הקפטן האמריקאי, ששותף במסקנה התלונן. הקפטן  הבריטי הסכים להרשעתם. הם הורשעו בהעברת מידע בדרכים לא חוקיות. כל התוצאות שלהם נפסלו, הם הושעו ונאסר עליהם לשחק ביחד בתחרויות בינלאומיות לכל חייהם. 

אם תשוטטו קצת באתרי אינטרנט תוכלו לראות הכרזת Rebid תמוהה של 2 שפירו, נגד אחד הזוגות החזקים בהיסטוריה: האיטלקים גארוצו ופורקה. הוא עשה זאת באותה תחרות בבואנוס איירס.
הוא עשה זאת עם שני קלפים בסדרה אחרי שגארוצו הכפיל הכרזת 1 שלו שותפו הכריז Pass ופורקה 2. 
באופן מסתורי הוא ידע שלשותף שלו אין ארבעה קלפים ב , שיותירו אותם בחוזה עגום וחסר סיכוי.
התוצאה: האיטלקים עם תשעה קלפים ב  שיחקו בחוזה של 2NT במקום בחוזה של 4.

פתרון התעלומה


עכשיו פתרנו את התעלומה של סדרת ההכרזות המוזרות של ריס ושפירו. אם שפירו ידע שלשותפו יש 4 קלפים ב 
♥ הוא צריך שתי כניסות לאחת מהידיים שלהם על מנת לבצע את החוזה: קרוב לוודאי שהוא יזכה בלפחות חמש לקיחות ב .

גם הכרזת ה Double של ריס ברורה, אם הוא יודע שלשותפו יש שישה קלפים ב . שותפו יכריז 5. גם אם נופלים התוצאה תהיה טובה יותר מאשר ביצוע של חוזה של 4 על ידי היריבים.

ההבדל היחיד בין בואנוס איירס לבין האולימפיאדה, שקדמה לה, הוא שבאולימפיאדה לא תפסו אותם.

הבננו גם מדוע צריך שולחנות הפרדה ומה תרם טרנס ריס על מנת שיתווספו שולחנות כאלה.

תגובה 1:

  1. את ההערה הבאה קיבלתי מחיים טמס:
    restricted choice מופיע בספר משנות הארבעים של של המאה הקודמת.
    המתמטיקאי הדגול אמיל בורל כתב ספר על המתמטיקה של משחק הברידג' ובו הוא
    נותן את ההסתברויות למצבים חשובים ורבים, כולל restricted choice.

    חיים

    השבמחק

Featured post

יד השנה 2011: הלגמו במיטבו

 היד הבאה נבחרה בשנת 2011  כיד השנה  על ידי   The  International Bridge Press Association. זיא מחמוד כתב עליה, שהיא לא רק יד השנה, אלא ...