יום שבת, 8 במרץ 2014

תמורה הוגנת על שיעור על Garbage Stayman

מה התמורה שצריך לתת לשחקן יריב בתחרות, המלמד את הבן שלך, אז נער צעיר וחסר ניסיון בברידג', את הקונבנציה Garbage Stayman?
חשבתי ששיעור תמורת שיעור זו תמורה הוגנת.
הראתי לו ולשותפו כיצד מבצעים חוזה של 1NT עם יד מאוזנת שבה 16 נקודות. בדומם נקודה אחת וקלף יחיד בסדרת ה .

Garbage Stayman
לא תמיד החיים ליד שולחן הברידג' קלים. אתם מחזיקים יד עם נקודה אחת. קלף יחיד בסדרת ה  וארבעה קלפים בכל אחת מהסדרות האחרות. אתם מקווים שהיריבים יגיעו למשחק מלא ב  או ב ♠   אבל... השותף שלכם פותח 1NT. אתם מזהים את מצבכם העגום: צריך לזכות בשבע לקיחות עם 16-18 נקודות ביד של השותף ושלכם. אם אין לו במקרה כוח ו/או אורך בסדרת ה  מצבכם עגום במיוחד: ההגנה יכולה להתחיל במשיכת חמש או שש לקיחות בסדרה.

המשימה שלכם היא לבחור ברע במיעוטו. קרוב לוודאי שזה לא חוזה של 1NT, אלא חוזה עם שליט.

כאן באה לעזרתכם הרחבה לקונבנציית סטיימן, הקרויה Garbage Stayman. אתם מכריזים 2. השותף שלכם אומר: סטיימן. עם 15 נקודות הוא שואל את עצמו (בשקט) האם יש משחק מלא? עם 17 נקודות הוא משוכנע שביחד עם ה 8 נקודות לפחות שהבטחתם, יש להכריז משחק מלא. 
הוא מכריז 2 או 2 או 2.

הפתעה: אתם מכריזים Pass. לאחר הכרזת 2 או 2, מצאתם התאמה של שמונה או תשעה קלפים בסדרה. 
הקלף היחיד ב  מעלה את הערך של היד שלכם בעוד 1-2 נקודות. 

ברוב המקרים גם לאחר 2 של השותף, מצבכם יהיה טוב יותר מאשר בחוזה של 1NT. 

חלוקה של 4-4-1 היא רק דוגמה. כמעט בכל חלוקה אחרת שבה לכם יש מעט מדי נקודות, קלף יחיד או חוסר ב  ולפחות שלושה קלפים בכל אחת הסדרות האחרות מצבכם ישתפר (אינני מתייחס למצבים בהם יש לכם חמישה קלפים לפחות במייג'ור. בהם כדאי לעשות טרנספר)

מה קרה?
בפוסט קודם, סיפרתי על שלוש הפעמים בהן שיחקתי בגביע ההתאגדות. הזכרתי, שבפעם הראשונה כששיחקתי בתחרות כשחקן מתחיל, הכרזתי 1NT עם יד מאוזנת שבה 16 נקודות. למרות שלשותף הייתה נקודה אחת ביצעתי את החוזה. 

ובכן זו היד:



כפי שאתם רואים הבן שלי ניר, אז גם הוא שחקן מתחיל, לא הכיר  את Garbage Stayman ולכן הכריז Pass. מערב הוביל ב 6. שחקן ליגה א', שישב במזרח, ראה את הדומם. הוא גם ראה בצפון נער צעיר והסביר לו באריכות ובבהירות מדוע עליו היה להכריז 2.

הערכתי מאד את השיעור הפרטי שנתן השחקן לבני. חשבתי שמגיעה לו תמורה. 
מה יותר הוגן מלתת לו שיעור תמורת שיעור? השיעור שהוא ושותפו קיבלו עסק בנושא כיצד בכל זאת לבצע 1NT.

מהלך המשחק
בזמן ששני השחקנים האחרים הקשיבו לשיעור ב Garbage Stayman, אני תכננתי את המשחק.

מזרח זכה ב A. והמשיך בעוד . עשיתי Duck, כלומר: שיחקתי את ה 8. מערב זכה ב J.
כנראה שבהשפעת השיעור, נוצרה הרגשה, שהם תפסו אותי עם קוצר וחולשה בסדרה ולכן המשיך ב  קטן. זכיתי ב 9.

שיחקתי  קטן לכיוון ה J בדומם. מזרח זכה ב Q והמשיך ב . שיחקתי נמוך וה J של מערב זכה בלקיחה. 

מערב לא חשב על האפשרות, שאני משחק מתחת ל A. הוא חשב שיש לי ארבעה קלפים קטנים ואני בונה על חלוקה של 3-3 אצלו ואצל שותפו. הוא יעכב פעם נוספת בסדרה והשותף גם כן. בפעם השלישית שתשוחק הסדרה ייפול ה K שלו על ה A.

הוא החליט להקדים תרופה למכה ושיחק את ה K. זכיתי ב A. שיחקתי  לכיוון ה 9 בדומם, שזכה בלקיחה.
עכשיו שיחקתי ♦ מהדומם. מזרח זכה ב A והמשיך ב 
זכיתי ב A.  ה  האחרון, ה K וה K השלימו שבע לקיחות לביצוע החוזה.

האם לא שכחתי משהו?
לא שכחתי. רק רציתי לבחון את העירנות של הקוראים. 
האם שמתם לב למשהו חשוב שלא ציינתי?
לא ציינתי אילו קלפים הם Discards מהדומם.
כששוחקו שלושה סיבובי , הייתי צריך לבחור האם להשליך שני קלפים ב , שני קלפים ב או אחד מכל סדרה. הקלפים שזרקתי השפיעו על אופן המשחק של היריבים. בחרתי להשליך שני קלפי .

קיוויתי שמערב יתפתה לשחק ויבצע עבורי את העקיפה, שאני לא יכול לבצע בהיעדר כניסות לדומם.  

מה היה קורה לו הייתי משליך שני קלפי ?
למרות שסדרה זו נראית מבטיחה בגלל האורך בדומם, היא המסוכנת ביותר עבורי. החליפו את המיקום של ה A עם המיקום של ה Q וההגנה זוכה בשלוש לקיחות בסדרה, אם מזרח מתחיל לשחק אותה.
בחלוקה שהייתה: זרקתי שני קלפים בסדרה ומזרח מזהה שיש לי בעיה בסדרה ומחליט לשחק אותה, הפסדתי שתי לקיחות בסדרה. מערב מזהה ומשחק קלף קטן מתחת ל QJ,שוב הפסדתי שתי לקיחות.

נקודת המבט שלי (My Take)
לא ניסיתי להראות לכם משחק מופלא שלי. אני יודע שהגנה לא טובה, עזרה לי לבצע את החוזה.
מכרו לי לקיחה כששיחקו K.  יותר מעניינת הלקיחה שמכרו לי ב . היא נבעה משאננות לאחר שהסתכלו על הדומם. 

גם אם בדומם יש קלף יחיד או בודד, לשותף שלו עשויים להיות ארבעה או חמישה קלפים, כולל נכבדים. במקרה הנוכחי היה לי רק נכבד אחד, ה K, אבל בשתי הידיים היו שלושה ספוטים (10,9,8).

התמורה העיקרית לשיעור ב Garbage Stayman הייתה, זהירות משאננות ולא ביצוע החוזה.

הערת שוליים
שחקן הקבוצה השנייה שישב בצפון והשתמש בהרחבה של Garbage Stayman, שיחק בחוזה של 2 ונפל פעמיים.



2 תגובות:

  1. יותר סביר שהגיע ל2 הארט ולא דימונד בשולחן השני.

    שרון גיא

    השבמחק

Featured post

יד השנה 2011: הלגמו במיטבו

 היד הבאה נבחרה בשנת 2011  כיד השנה  על ידי   The  International Bridge Press Association. זיא מחמוד כתב עליה, שהיא לא רק יד השנה, אלא ...