יום רביעי, 21 במאי 2014

הגנה נגד NT: הובלה בסדרה שהכריזה ההגנה?

דילמה שכיחה בהגנה נגד חוזים ללא שליט,  לאחר שמגן התערב בהכרזה היא: האם להוביל בסדרה שהוכרזה על ידי המגנים או בסדרה אחרת? אין תשובה חד-משמעית לשאלה הזו. בחלק מהמקרים, כמו היד מחצי גמר אליפות הארץ, ששיחקנו נגד איתמר גינוסר ואדם רייטר (שחקני הנבחרת הצעירה של ישראל), שתוצג בהמשך, הובלה בסדרה שהכריז השותף עלולה להיות טעות. במקרים אחרים זו הדרך היחידה להפיל את החוזה.

מקרה ספציפי
בפוסט זה אעסוק במקרה השכיח בו היריבים הגיעו לחוזה של 3NT. נדון במצב בו המגן שהתערב בהכרזה, צריך להוביל כשיש לו אורך בשתי סדרות והיד שלו אינה מתאימה להכרזת אוברקול דו-סדרתי כמו:  Michaels.

מדוע להוביל בסדרת המגנים?
השותף שלכם מעוניין לפתח לקיחות בסדרה שהכריז. יש לו בוודאות אורך בסדרה וקרוב לוודאי יש כוח ונכבד או נכבדים בסדרה. הובלה שלכם עשויה לעזור לו לפתח את הסדרה.

מדוע לא להוביל בסדרת המגנים?
הסיבה העיקרית להימנע מהובלה כזו היא שהיריב שהכריז NT, מצפה בדיוק להובלה כזו. קרוב לוודאי שיש לו לפחות עוצר אחד בסדרה. ייתכן שיש לו יותר מעוצר אחד, למשל: AQ או אפילו AQT. הוא אינו מצפה להובלה בסדרה אחרת ולא תמיד יש לו בה עוצר או מספיק כוח ואורך.

שליטה
שליטה במשחק מיד לאחר ההובלה עשויה להיות קריטית. הצד שיזכה בלקיחה הראשונה יקדים לפתח את הסדרה/הסדרות החזקה/החזקות והארוכה/הארוכות שלו. 

אם ההגנה תזכה, אולי תספיק לקחת חמש לקיחות מהירות או חמש לקיחות לא מידיות. 

אם הכרוז יזכה בלקיחה הראשונה, אולי יצליח לפתח את הלקיחה התשיעית החסרה לביצוע החוזה.

מפסיד מי שעושה את השגיאה האחרונה


ביד למעלה הכרוז הוא איתמר גינוסר בדרום. בפסקה זו אתאר את מה שקרה ולא אתייחס לשגיאות שנעשו (אני זה שעשה את מרבית השגיאות אבל גם השותף שלי והכרוז טעו). בפסקה הבאה אנתח את ההכרזה והמשחק ואתייחס לשגיאות.

איתמר פתח ב-1. לאחר Pass שלי, אדם הכריז 1. Pass של ניר ו-♣2 של איתמר. התערבתי בהכרזת 2. אדם הכריז ואיתמר סגר ל-3NT. זה היה החוזה הסופי.
הובלתי ב-6. ניר זכה ב-A. והמשיך ב-K. איתמר זכה ב-A. באמצעות ה-7 סימנתי לו לא להמשיך בסדרה (אנחנו משחקים UDCA). מאוחר מדי. הכרוז זכה בשש לקיחות ב-.

נאלצתי לזרוק קלפים בסדרות אחרות. נשארו בידי:

KQ
Q
K4

הקלפים שנשארו דומם:
J2
T
Q9

ביד הכרוז נשארו:
9
5
AT

הכרוז שיחק את ה-5 והכניס אותי למשחק סופי. אני חייב לזכות ב-Q. אזכה בעוד שתי לקיחות ב- אבל אז אאלץ לשחק מתחת ה-K ושתי הלקיחות בסדרה ישלימו 9 לקיחות לביצוע החוזה.

ניתוח ההכרזה והמשחק
הכרזות ה Pass שלי ושל שותפי סבירות בגלל מצב הפגיעות. הכרזת ה-2 שלי היא הכרזה גרועה ושגויה. היא הסיבה העיקרית לתוצאה הנוראה שלנו ביד זו. כמובן שהייתי צריך להכריז DBL, המראה את שתי סדרות המייג'ור. היינו מסיימים בחוזה של משחק חלקי ב-♠,   שהיינו מבצעים בקלות.

ההכרזה הגרועה שלי הייתה יכולה להביא לנו תוצאה לא רעה, משום שגם הכרוז שגה בהכרזה. עם 14 נקודות אולי מול 6-9 של השותף ועם קוצר וללא עוצר ב-, לא מספיקות שש לקיחות, כמעט בטוחות ב-  (הוא אינו יודע שה-A אצל שותפו) להכרזת 3NT. 

כפי שראיתם מצאתי את ההובלה המפילה ב-. לולא שגה שותפי ועשה סוויץ ל-, היינו זוכים מיד בחמש לקיחות ב-♠. שותפי שגה גם בקלף שבחר. עדיף ה-J. אולי הייתי מצליח לנחש במקרה זה שה-K אצלו והייתי זורק את ה-Q♥ ושומר עוד ♠ והיינו מפילים את החוזה. 

עוד לא סיימתי עם השגיאות שלי. גם ההובלה ב-6 היא שגיאה. היא עלולה למכור לקיחה זולה לכרוז, אם לשותף שלי אין כוח בסדרה.
על פי שיטת המשחק ובהתאם להכרזה, שהראתה שהיד החזקה לפני, היה עלי להוביל ב-Q  ולא ב-6. השותף מסמן להמשיך ואני ממשיך ב-K. סוף הסיפור: זכינו בחמש לקיחות ב- להפלת החוזה.

מדוע הובלה ב-Q ולא ב-K?
בשיטת המשחק שלנו הובלה ב-K נגד חוזה ללא שליט מתארת סדרה סגורה למעט תמונה אחת. השותף צריך לזרוק אותה. אם היא לא ברשותו לסמן Count (מספר הקלפים בסדרה שברשותו).


במה להוביל נגד NT עם שתי סדרות ארוכות?
כפי שבוודאי הבנתם, איני חסיד של השיטה הרווחת במקומותינו של לחפש אצל השותף שלו יש מעט נקודות, A בסדרה שלא הכריז על מנת שיחזור אלי בסדרה שהכרזתי.

כמעט תמיד, כשהשותף לא התערב בהכרזה, אוביל בסדרה אותה אני מעוניין לפתח. 
ביד עם שתי סדרות ארוכות היא לא בהכרח הסדרה הארוכה יותר אותה הכרזתי.

3 תגובות:

  1. לא מסכים עם ניתוח הטעויות שעשית. הכזת 2H היא אכן שגיאה משמעותית. וגם ההובלה בקטן במקום Q היא טעות. אבל השגיאות האחרות שציינת אינן שגיאות.
    קודם כל ניר, בעייני לא שגה כלל. מהצד שלו המצב לא ברור בכלל, לא סביר מההכרזה שיש לך KQXX, (אם הכרוז הפיל את ה9 ספייד בלקיחה הראשונה אז בכלל נראה שהובלת מקוצר) ולא ברור שלכרוז יש לקיחות בטוחות בקלאב, לכן המשך בהארט נראה לי נכון, בקשר לאיזה קלף להוביל, בJ הוא טעות בעייני, הוא יכול לעזור לכרוז. הK נראה לי סבבה ואם הוא זוכה צריך להחליט אם ממשיכים קטן או J שלכל אחד בעיות משלו. לגבי הכרוז, 3NT הוא לא טעות, כמובן שאין לו 3NT מובטח, יש סיכון ויש סיכוי, והכרוז חשב כנראה בצדק שהסיכון משתלם בתחרות אימפ. לגבי משחק הסופי, נראה לי שעדיין הייתם צריכים להפיל את החוזה. בשלב די מוקדם כל המצב ברור, ואתה יכול לראות שאתה בדרך להיות משחק סופי, ויש כמה פתרונות שאתה יכול למצוא כדי בכל זאת להפיל את היד, אחת מהן הפחות ממולצת פה היא להשאיר את הK דימונד בודד ולשמור ספייד אחת נוסף, היותר מוצלח במקרה הזה הוא שהשותף ישמור לקיחות באחת מסדרות המגור בעצמו ואתה תדאג שהוא יוכל לקחת אותן, למשל על ידי זריקת אחת מהQ במיגור.

    שרון גיא

    השבמחק
  2. שרון, תודה על תגובתך. מסכים בהחלט שהשגיאות הקשות הן שלי (כפי שציינתי גם בפוסט עצמו). לא המלצתי להשאיר K דיאמנונד בודד. המלצתי לזרוק את ה Q הארט ולהשאיר עוד ספייד. כשהכרוז ינסה להכניס אותי למשחק סופי השותף שלי יזכה ב-J (או ב-K אם היה משחק את ה-J במקומו). אם ימשיך יזכה בידו בספייד השלישי וימשיך אח"כ בדיאמונד או עם ישמור ארבעה קלפי ספייד ויזכה בשלישי בידו, נפיל את החוזה. יותר קל לי לזרוק את ה-Q הארט במקרה שהשותף שיחק J ולא K. כשהוא משחק K אני צריך להביא בחשבון, שההסתברות שה J אצל הכרוז גבוהה. לא חשבתי על הרעיון של להשאיר K דיאמונד בודד ביד. זה רעיון מעניין.

    השבמחק
  3. אני מסכים איתך שלו היה השותף משחק את הJ במקום הK היה לך יותר קל, אבל זה עדיין לא אומר שהוא היה צריך לשחק כך כי יש מצבים אחרים שבהם J לא יהיה טוב. ההגנה שלך לא קלה, אבל אפשרית, הכל מתחיל מכך שאתה מבין שאתה צריך להפיל את החוזה ויכול לסכן לקיחה עודפת (תחרות אימפ). אם לכרוז יש A דימונד יש לו 8 לקיחות גבוהות, ואתה יודע שהוא יחפש לעשות לך משחק סופי, ויצליח, לכן אתה צריך לקחת סיכון כדי להפיל את המשחק, להשאיר K דימונד בודד זה הרבה פעמים הפתרון אבל פה אין צורך בכך, מה שצריך זה סימון מהשותף, אני מניח שאתם משחקים לוונטל, אם הוא סימן הארט אתה צריך להניח שיש לו את הJ בסדרה ולזרוק את הQ, אם לעומת זאת הוא סימן ספייד, אתה צריך להניח שיש לו את ה10 ולזרוק את הK ספייד.

    שרון גיא

    השבמחק

Featured post

יד השנה 2011: הלגמו במיטבו

 היד הבאה נבחרה בשנת 2011  כיד השנה  על ידי   The  International Bridge Press Association. זיא מחמוד כתב עליה, שהיא לא רק יד השנה, אלא ...