יום שבת, 21 ביוני 2014

האם יש יתרון לשיטות מקובלות פחות? הפעם קונבנציית Suction



לשיטות הכרזה, סימון והובלה המקובלות פחות יש יתרון על פני שיטות מקובלות יותר. היתרון הוא בכך שרוב השחקנים לא מכירים אותן. כשמדובר בשחקנים טובים פחות, הסיכוי שלהם לטעות גדול יותר. הם צריכים למצוא בכוחות עצמם כיצד להתמודד עם השיטה שהם לא מכירים. לעומת זאת כאשר מדובר בשיטה מוכרת, שהם שיחקו נגדה פעמים רבות, הם כבר רכשו ניסיון (לפעמים מר) וידע ויודעים טוב יותר להתמודד איתה. 

ניקח לדוגמה את שיטת הסימון UDCA. כנראה שאין לה יתרון משמעותי בהשוואה לשיטת הסימון האיטלקית ולשיטת הסימון גבוה-נמוך (גבוה מעודד).
כנראה שאין לה גם חיסרון משמעותי בהשוואה לשתי השיטות המקובלות יותר.
היא מוכרת פחות ולכן אני מעדיף אותה.

אל תרוצו לאמץ את כל השיטות הנפוצות פחות. בחלק מהמקרים הסיבה שהן אינן נפוצות היא, שהן פחות טובות מהשיטות הנפוצות. רוצים דוגמה? קראו: שיעור פרטי לירושלמים: איך לא להכריז Slam?

הפוסט הזה הוא על קונבנציה מוכרת פחות בשם Suction. אני לא משחק אותה אבל פעמיים בימי חיי (עד היום) שיחקו אותה נגדי. אחת הסיבות שאיני משחק קונבנציה זו היא שהקונבנציה, בצורות מסוימות שלה, היא קונבנציה עם תווית חומה.
בשתי הפסקאות הבאות נסביר את הקונבנציה ומה זו תווית חומה (באנגלית: Brown Sticker).

Suction
הכרזת Overcall של סדרה אחרי פתיחה של 1NT מבטיחה את אחד משני הדברים הבאים:
1. אורך בסדרה שאחרי הסדרה שהוכרזה. 5-6 קלפים לפחות.
2. אורך בכל אחת משתי הסדרות הבאות אחרי הסדרה בסעיף 1. אורך פירושו 4-5 במצב ירוק (היריבים פגיעים ומכריזי הקונבנציה לא) או 5-5 במצב פגיע. יש גם כאלה שמכריזים כך עם 4-4 אבל זה נחשב למסוכן.
אם ההכרזה היא במצב שבו מתארים שתי סדרות היא מחיבת כוח בסדרות אלה. בכל מקרה, היא שוללת אורך בסדרה הראשונה שהוכרזה. בדרך כלל, אין למכריז כוח בסדרה זו. 

משמעות הכרזת 2:
אורך ב- או אורך ב- ואורך ב-♠.

משמעות הכרזת 2:  
אורך ב- או אורך ב- ואורך ב-. 

משמעות הכרזת 2:  
אורך ב- או אורך ב- ואורך ב-. 

משמעות הכרזת 2:  
אורך ב- או אורך ב- ואורך ב-. 

שותפו של האוברקולר מכריז את הסדרה הבאה, למשל: 2 אחרי  2. אם לאוברקולר זו סדרתו של האוברקולר הוא יכריז Pass. אם יש לו אורך בשתי הסדרות הבאות יכריז את הנמוכה מביניהן, למשל: לאחר 2 אחרי 2, יכריז 3.

תווית חומה
חלק מהקונבנציות בברידג' נכנסו לקטגוריה של תווית חומה.
קבוצה זו של הכרזות מתייחסת להכרזות המתאימות לאחד מהתנאים הבאים ואינן שיטות להגנה לאחר פתיחה חזקה ומלאכותית:

1) הכרזות בין 2 ל-3 אשר יכולה להיות עם יד חלשה (מתחת לחוזק של ידיים ממוצעות: פחות מ-10 נק') ולא מבטיחות אורך בסדרה מסוימת (למעט מולטי והכרזות בגובה 2 המבטיחות אורך באחד המייג'ורים). 

2) הכרזת אוברקול על הכרזה טבעית שלא מבטיח רביעייה בסדרה ידועה (למעט הכרזות NT, הכרזת CUE BID המראה כוח והכרזת CUE BID בקפיצה המבקשת מהשותף עוצר בסדרה).

3) הכרזה בגובה 2 או 3 המבטיחה שתי סדרות שאחת מהן יכולה להיות עם 3 קלפים או פחות.

4) הכרזות "פסיכיות" שנכללות בשיטה.

בדוגמה של קונבנציית Suction, ההכרזה של 2 לאחר הכרזה של 1NT, המבטיחה ♦ או את  סדרות המייג'ור, תהיה חייבת להיות לא חלשה (כי ההכרזה לא מבטיחה אורך בצבע מסוים).

אלה המעוניינים לקרוא יותר על תווית חומה מוזמנים לקרוא את ההסבר של אילן שזיפי. לקישור להסבר לחצו כאן.

אלה המעוניינים להרחיב יותר ולקרוא גם באתר של התאגדות הברידג' העולמית יכולים לעשות זאת באמצעות הקישור הבא:
WBF System Policy

Suction בתחרות ארצית במועדון ירושלים ב-20.6.14.
הכרוז ביד הזו הוא אודי פרידלנדר, מבכירי השחקנים בארץ.


לאחר שפרידלנדר, שישב במזרח, הכריז Pass, פתחתי 1NT. מערב הכריז 2. ההסבר שקיבלנו התאים לקונבנציית Suction. כפי שאתם רואים, למערב דווקא היה כוח בסדרת ה- שהוכרזה על ידו. הוא עשה זאת במצב פגיע עם 5-4 בסדרות המייג'ור וללא מספיק כוח בסדרת ה-♠ בה היו לו 4 קלפים בלבד. לאחר Pass של שותפי הכריז פרידלנדר 2. הסיבה: כשלו יש חמישה קלפים ב- ולכרוז לפחות שניים, הסיכוי לאורך ב- אצל השותף נמוך. לפיכך הוא הכריז מיד את המייג'ור הארוך שלו כדי לסגור מיד ולהפריע ליריבים. ההסבר שניתן היה PASS OR CORRECT. אם לשותף יש בכל זאת 5-6 קלפים ב-, הוא יתקן ל-3. חוזה לא רע עם התאמה של 10 או 11 קלפים בשליט. אם אין לו אורך ב-, צריכים להיות לו חמישה קלפים ב-.  

פרידלנדר היה הכרוז בחוזה של 2, לאחר שלוש הכרזות Pass.
במקרה הנוכחי עם 4 קלפים ב-, שה-J הוא הבכיר שבהם, ההגנה זוכה בשלוש לקיחות בשליט בחוזה בסדרה זו.

הנחתי שסדרת ה- היא הסדרה בה יש לי סיכוי למצוא כוח אצל שותפי. 
הובלתי ב-2 ולא בהובלה הטבעית של J.
זה היה ההבדל בין ביצוע החוזה לבין נפילה פעם אחת. הכרוז שחשב שאני מחזיק ב-K♣, שיחק את ה-Q וניר זכה ב-K. 

לאחר הובלה ב-J הכרוז מכסה ב-Q וה-K זוכה, אבל אז ה-T "יושב" בעקיפה לכיוון ה-9 של מערב.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Featured post

יד השנה 2011: הלגמו במיטבו

 היד הבאה נבחרה בשנת 2011  כיד השנה  על ידי   The  International Bridge Press Association. זיא מחמוד כתב עליה, שהיא לא רק יד השנה, אלא ...