יום שני, 10 בנובמבר 2014

ברידג' בויקיפדיה העברית










  

בפוסט זה אספר לכם כיצד התחלתי לכתוב על ברידג' בויקיפדיה העברית. בפוסטים הבאים אספר קצת על מה אני כותב.

כיצד התחלתי לכתוב בויקיפדיה?


כשבני הבכור היה נער צעיר, הוא התחיל לכתוב בויקיפדיה. אחר כך הרחיב את פעילותו שם גם לתחומים נוספים מלבד כתיבת ערכים, למשל: כתיבת קוד תוכנה. 
אחותו ואחיו הצטרפו אליו בפעילות בויקיפדיה. מדי פעם שאלו לדעתי על תכנים בתחומים אני קצת מבין. 

אחת למספר חודשים היה מפגש ויקיפדים. הכותבים שהכירו זה את זה רק בכינויים האינטרנטיים שלהם, נפגשו פנים אל פנים במעין פיקניק בפארק. 
הילדים, שלא נהגו ברכב, ביקשו שאסיע אותם. הצטרפתי למפגש. במפגש ניסו לשכנע אותי לכתוב בויקיפדיה. כאדם עסוק מאד, הסכמתי בערבון מוגבל, כלומר: לכתוב מדי פעם על נושאים שממילא אני קורא עליהם לצורך עבודתי. 
התחום שכתבתי עליו היה מחשבים וטכנולוגיית המידע, תחום עבודתי. במשך הזמן כתבתי כמה עשרות ערכים, תרמתי משהו לשיפור עשרות ערכים שאחרים כתבו.

ברבות השנים הייתי עסוק פחות בעבודה במחשבים. למדתי והתחלתי לעסוק במקביל בתחום נוסף: כלכלת המשפחה. באופן טבעי כתבתי כמה ערכים ותרמתי לשיפור כמה ערכים בתחום זה, בו היה מידע דל בויקיפדיה העברית. 

כשפעילותי הברידג'יסטית התרחבה והתחלתי ללמד, כתבתי גם ערכים על ברידג'. אני ממשיך לעשות זאת גם היום.

אם אתם מעוניינים לראות על מה כתבתי בויקיפדיה גשו לדף המשתמש שלי שם. הכינוי שלי שם הוא Avi rosethal. בדף תמצאו את רשימת הערכים שכתבתי או תרמתי להם תרומה משמעותית, ממוינים לפי נושאים.

מדוע חשוב לכתוב על ברידג' בויקיפדיה העברית?



יש לכך שתי סיבות:

1. הויקיפדיה היא מקור מידע שאנשים רבים משתמשים בו. כשמדובר בדור הצעיר זהו אולי מקור המידע הראשון אליו הם ניגשים.

2. חסר מידע כתוב בעברית על ברידג'. 
קראו את הפוסט שלי: לקרוא על ברידג' בעברית ותמצאו רשימה כמעט מלאה של ההיצע הדל לקריאה בעברית.

מה מצאתי כשהתחלתי לכתוב על ברידג' בויקיפדיה?

מצאתי בויקיפדיה באנגלית מידע עשיר על ברידג'. מה שמצאתי בויקיפדיה העברית הזכיר לי בדיחה עצובה המספרת על אדם היוצא מסריקת מוח. 
הממצאים של הבדיקה: 
In the right side nothing left in the left side nothing right.

בנוסף לחוסר בערכים ובאיכות הערכים הספורים שהיו, היה צורך לארגן אותם אחרת. כך למשל, הוצאתי מהערך ברידג', שהיה מעין כלבויניק, הרבה מידע לערכים ייעודיים, כגון: ברידג' בישראל וערכים על נושאים טכניים.
היום כבר יש כמה עשרות ערכים שכתבתי על ברידג' בויקיפדיה העברית. יש גם ויקיפדים אחרים, שמשלימים מדי פעם מידע או מתקנים טעויות כתיבה טכניות.

כתיבה היא תלוית הקשר


אינני כותב רק בויקיפדיה. יש שוני מהותי בין כתיבה בויקיפדיה לבין כתיבה אחרת. בפסקה זו אציין בקיצור מספר הבדלים:

1. ויקיפדיה היא פרויקט שיתופי פתוח
אנשים אחרים עשויים להעיר, להוסיף, להשמיט, לתקן ולהביע את דעתם על הערך (במקרים קיצוניים עלולים גם לבקש הצבעת מחיקה על הערך). כשאני כותב בבלוגים שלי אני הכותב היחיד והעורך (אני יכול לתת את הבמה לכותבים אורחים שיכתבו פוסט). אני זה שמחליט האם להתייחס לתגובות והאם לפרסם אותן (המדיניות שלי היא לפרסם כל דבר ענייני, ללא קשר לאיכותו ולא לפרסם תגובה לא עניינית, למשל: תגובה העוסקת בסכסוך הישראלי פלסטיני לפוסט בבלוג שלי על מחשבים: SOA Filling The Gaps)

2. הכתיבה בויקיפדיה אינה שיטתית
כל אחד יכול לכתוב על כל מושג שמעניין אותו. החיסרון: יהיו נושאים שלא יהיו מכוסים במלואם, משום שטרם נמצא מי שיכתוב על כמה מושגים מרכזיים באותו נושא. היתרון: הדינמיות מאפשרת כתיבה מידית על נושאים חדשים ואקטואליים ועל נושאים מרתקים, שאולי קצת פחות ב-Mainstream. 

הכתיבה שונה לחלוטין מכתיבת מאמר, ספר או חוברת מקצועית: שם נדרשת שיטתיות.
הכתיבה שונה גם מכתיבה באנציקלופדיה רגילה, שגם בה יש עורכים המקפידים על שיטתיות בכתיבה ועל כיסוי מלא של נושא.

היא מעט דומה לכתיבת בלוג, במובן הזה שבלוגר יכול לכתוב על מה שמתחשק לו. אני ולא רק אני, מנסה לכתוב בבלוג סדרה שיטתית של פוסטים על נושא מסוים. קורה לי לא אחת שאני חורג מהתבנית השיטתית, משום שהבלוג הוא גם מעין יומן: יד מרתקת או הישג יוצא דופן של אחרים או שלי ימצאו דרכם המהירה לפוסט, גם אם אני באמצע כתיבת סדרת פוסטים על נושא מסוים בברידג'.  

ברידג': על מה כתבתי ואני ממשיך לכתוב?


אני כותב על הנושאים הבאים:

1. מושגי יסוד בברידג', למשל: משחק מלא

2. קונבנציות הכרזה

3. טכניקת משחק

4. אירועים והישגים משמעותיים

5. שחקני ברידג'

6. מושאים שונים שאינם נכללים בחת מחמש הקטגוריות לעיל

כאמור, בפוסט הבא אפרט יותר על מה כתבתי. 

הערת שוליים


ביוני 2023 עברתי על הערך. 
מאז 2014 כתבתי בויקיפדיה לא מעט, על ברידג' ועל נושאים אחרים.
המעוניינים לראות מצב עדכני מוזמנים לקרוא את פרופיל המשתמש שלי בויקיפדיה.







אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Featured post

יד השנה 2011: הלגמו במיטבו

 היד הבאה נבחרה בשנת 2011  כיד השנה  על ידי   The  International Bridge Press Association. זיא מחמוד כתב עליה, שהיא לא רק יד השנה, אלא ...