יום שני, 8 בדצמבר 2014

מה מפסידים כשלא יודעים מה זה Controls?





 

אני מלמד בקורסי ברידג'. כשאני מלמד בקורס יש סדר בנושאים הנלמדים וקשר בין שיעור לשיעור. לא כולם רוצים או יכולים או צריכים ללמוד בקורס מסודר. כשלא מעוניינים בקורס, לרוב מדובר בשחקנים המשחקים בתחרויות במועדונים, המרגישים שחסר להם ידע בנושא מסוים. 

לטובת אלה הרוצים ללמוד נושא מסוים, אני מלמד גם שיעורים על נושאים בברידג' לפי דרישה או לפי בקשה. כל קבוצה של ארבעה שחקנים (או יותר) בירושלים (ובמקרים מיוחדים גם במקומות אחרים), המעוניינת ללמוד נושא ספציפי כלשהו מוזמנת לפנות אלי. 
השיעור מתקיים בבית אחד התלמידים. מתכונות שיעור:

1. הרצאה
2. תרגול באמצעות ידיים מוכנות מראש
3. סיכום

משך שיעור: שעתיים או שעתיים אקדמיות. 

כששיחקתי ביום שישי (5.12.14) בתחרות ארצית במועדון השרון, שיחקתי נגד זוג שצריך שיעור ספציפי בנושא של Controls. זהו אחד הנושאים שאני מלמד. זו הסיבה שאני כותב פוסט זה.

מה קרה בתחרות ביום שישי?

שתי היריבות היו בחוזה של משחק מלא בשתי ידיים. בשתיהן זכו ב-13 לקיחות. היות שרוב ה-Field היה בחוזה של Slam, שבוצע בקלות, קיבלו תוצאה גרועה במיוחד.

לאחר שסיימנו לשחק את כל הידיים ניסו להבין כיצד מכריזים Slam  ולא הצליחו. התערבתי בשיחה ואמרתי: הייתן צריכות להראות  Controls. הן אמרו שאינן יודעות להכריז Controls.

מהו Control?

כפי שבוודאי הבחנתם, מופיע בתחילת פוסט זה ריבוע בצבע ירוק. משמעות הריבוע היא שהפוסט מיועד לשחקנים מתחילים.
על מנת לא להקשות על הקוראים, אגביל את המושג Control, למה ששחקנים מנוסים יותר קוראים Control ראשון ואתייחס רק למצבים בהם החוזה הוא עם סדרת שליט.

Control הוא קלף A בסדרה או חוסר (Void) קלפים בסדרה. החזקת Control מונעת מהיריבים לזכות בלקיחות בסדרה לפני שהכרוז יספיק לזכות בלקיחות הדרושות לו לביצוע חוזה. בדרך כלל Control נדרש בכל אחת מהסדרות על מנת להכריז Slam.

דוגמה: הגעתם לחוזה של 6 עם 33 נקודות ביד שלכם וביד של השותף. ביד שלכם יש 2 קלפים בסדרת ה- וגם ביד של השותף יש 2 קלפים באותה סדרה.

אין לכם Control בסדרת ה-. המגינים זוכים בלקיחה הראשונה באמצעות ה-A ובשנייה באמצעות ה-K.  נכשלתם בביצוע החוזה. 

הגעתם לאותו חוזה עם אותן 33 נקודות ושני קלפים בסדרת ה-. לשותף שלכם אין אף קלף בסדרת ה-. לשותף שלכם יש Control  בסדרת ה-. את ה-A הוא יחתוך באמצעות קלף קטן בסדרת ה-  ויזכה בלקיחה. אם צריך, הוא יחתוך את ה- השני שברשותכם. ייתכן שישליך אותו על קלף גבוה בסדרה אחרת.
כשיש Control ב- ברוב המקרים החוזה הזה של 6 הוא בר ביצוע.


כיצד מראים Controls?

לאחר שמצאתם התאמה בסדרה, הכרזת סדרה אחרת בגובה 4 או בגובה 5 (בסדרת ה- גם בגובה 3), אינה הכרזה טבעית. הכרזה כזו מראה Control בסדרה וברוב המקרים מזמינה ל-Slam. 

כך למשל, בדוגמה לעיל השחקן עם void בסדרת ה- יכריז 4 או 5 לאחר שנמצאה התאמה ב-.

לאחר שהראה Control ב- שותפו יכול להראות Control בסדרה אחרת באמצעות הכרזתה בגובה גבוה.


כשנולדתי לא ידעתי להראות Controls

אולי תתפלאו, אבל כשהייתי צעיר לא ידעתי להראות Controls  בברידג'.
גם במשך השנים הראשונות ששיחקתי ברידג' לא ידעתי מה זה Control. רק אחרי שהשתתפתי בקורס שחקני תחרויות, הבנתי את הנושא ברמה סבירה.

אחזיר אתכם לפוסט הקודם שכתבתי: האם להכריז סלאם?. ציינתי בו שמעולם לא העברתי ביודעין מידע לא חוקי בברידג'.
עשיתי זאת בתחרות, שלא ביודעין. 
הסיבה לכך קשורה לנושא של פוסט זה: לא ידעתי מה זה Controls. ולכן חשבתי מחשבה ארוכה.
המחשבה הארוכה יכולה להתפרש כהעברת מידע לא חוקי והכרזת ה-6 של בני ניר נפסלה. 

בתחילת דרכנו כשחקני ברידג' שיחקנו בתחרות הזוגות המרכזית  בפסטיבל הברידג' בתל-אביב, נגד זוג שחקנים טובים וותיקים. אני החזקתי ביד חזקה בהרבה מהידיים שהחזיקו יתר שלושת השחקנים. מצאנו התאמה בסדרת ה-. אחרי הכרזת 2 יריב הכריז  2.
אחרי הכרזת 3 יריב הכריז  3.


מה עלי להכריז עכשיו?
4? השותף יכריז כנראה Pass ואולי החמצנו Slam. 

4NT? בשביל מה לשאול על קלפי ה-A (אז לא ידעתי מה זה RKCB שבו גם K בסדרת השליט נחשב לקלף מפתח) כשכולם בידי.

5? השותף אולי יכריז Pass ואולי החמצנו Slam. 

6? אולי אין לנו Slam וניכשל בביצועו. 

התלבטתי ארוכות בין 5 לבין 6 ולבסוף הכרזתי 5.
כפי שכבר הבנתם, החזקתי ב-A. היה לי רק  קלף אחד נוסף בסדרה זו: K


כיצד הייתי צריך להכריז?
לו הייתי יודע מה זה Control, הייתי מכריז מיד 4. השותף שלי היה מבין שאני מעוניין לבדוק האם יש Slam (לו לא הייתי מעוניין, לא הייתי עובר את הגובה של 4) ושיש לי Control בסדרת ה-
השותף, שברשותו ה-K, היה שואל כמה קלפי A ברשותי על ידי הכרזת 4NT (קונבנציית Blackwood). כשהיה שומע שכל קלפי ה-A ברשותי היה מכריז מיד 6.


הערת שוליים

לא להתבלבל בין Controls ל-Control Value. גם הפוסט שכותרתו: Control Value עוסק ב-Controls. הוא מציג נושאים מתקדמים יותר המיועדים לשחקנים ברמה גבוהה ולכן הוא מסומן רק בריבועים בצבע אדום ובצבע צהוב. 

קישור לסרטון ב-YouTube



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Featured post

יד השנה 2011: הלגמו במיטבו

 היד הבאה נבחרה בשנת 2011  כיד השנה  על ידי   The  International Bridge Press Association. זיא מחמוד כתב עליה, שהיא לא רק יד השנה, אלא ...