יום שישי, 11 בדצמבר 2015

גברת פה גדול והכרזת Preemptive עם יותר מעשר נקודות




איני נוהג להעליב אנשים במתכוון מעל דפי בלוג זה. השחקנית הירושלמית, שאכנה אותה גברת פה גדול, הרוויחה ביושר את מה שאני כותב עליה בפוסט זה.

על הדרך אלמד חלק מהקוראים משהו שמתאים לבלוג ששמו "ברידג' שלא היכרתם": 
לימדו אותנו שהכרזת Preemptive מתבצעת עם שבעה קלפים או יותר בסדרה ועם טווח נקודות של 5-10.
רובכם וודאי היכרתם התערבויות עם פחות מ-5 נקודות. האם גם נתקלתם בהתערבויות עם יותר מ-10 נקודות?
פוסט זה יעסוק גם במצבים בהם נשקו של החלש הוא דווקא הכרזת Preemptive, אפקטיבית במיוחד, עם 11 נקודות.

טעויות
אני שחקן שעושה טעויות. ביום טוב אני עושה מעט טעויות. ביום גרוע אני עושה הרבה טעויות, לפעמים טעויות קשות.
קראו למשל את הפוסט: תחרות ראשונה בפסטיבל באילת. לאחר שעשינו יותר מ-71% בגמר C, כתבתי גם על שתי טעויות שעשיתי באותו מושב. אגב, באחת מהן זה הספיק ל-Second Top.

אני גם מורה לברידג', אחרי שסיימתי קורס מורים לברידג' מטעם ההתאגדות הישראלית לברידג', שלימד מוטי גלברד.
השיעור הראשון שלי בכל קבוצת מתחילים, מתחיל במשפט: "אתם פה בשביל להנות ומותר לכם לעשות טעויות".

כשאני משחק עם תלמידים ואני עושה טעות, אני אומר להם שעשיתי טעות. אם המורה שלהם, שזכה לאחרונה במקום ראשון בארץ בסימולטנית ארצית, עושה טעויות, גם להם מותר לעשות טעויות.

לעומת זאת לתלמידים אני לא מעיר על כל טעות. כשמעירים על כל טעות, לא נהנים ולרוב גם לא לומדים כלום. אני מתייחס בקיצור רק לשתיים או שלוש טעויות מהותיות שהם יכולים ללמוד מהן. אם צריך, אני מסביר יותר אחרי התחרות.

אין טעויות
גברת פה גדול מכנה את עצמה מורה לברידג' משום שהיא מלמדת ברידג'. היא לא למדה בקורס מורים ואין לה תעודה. 
לא היה מזיק לה לקרוא את ספרו החדש של גלעד אופיר על הכרזות בברידג' המודרני.

במשך עשר השנים שאני משחק ברידג', היא נצמדה לברידג' הישן. כשתלמידה שאלה אותה: "מה זה 2/1 מחייבת למשחק מלא?" היא ענתה לה: "בדיוק כמו שאנחנו משחקות רק סתם יותר מסובך". 

פה גדול מרבה לשחק בתחרויות עם תלמידים. כל טעות של התלמיד הופכת למונולוג ארוך וקולני שלה על הטעות. כששיחקתי נגדה, שמתי לב שגם כשהיא זו שעושה את הטעות, היא מסבירה לתלמיד שהוא זה שטעה. מעט מאד תלמידים יתוכחו עם מורה נחרץ הטוען בתוקף שהם היו אלה שטעו.

מה קורה כשאני עושה טעות נגד פה גדול?
אני משחק לא מעט נגד פה גדול בתחרויות מקומיות במועדון. כשאני טועה, פה גדול פוצחת במונולוג קולני על מורים לברידג', שלא יודעים ברידג' ובכל זאת מלמדים. היא כמובן דואגת לזה שבשולחנות הסמוכים ישמעו את זה.

זה נמשך כבר באופן עקבי מספר שנים. כשהגיעו מים עד נפש, החלטתי לכתוב את הפוסט הזה.

Preemptive עם 11 נקודות: הפעם הראשונה
בשנים האחרונות כבר לא קיימת תחרות גביע ההתאגדות, אחרי שאוחדה עם גביע המדינה. שלוש פעמים שיחקתי במסגרת הזאת. הפוסט: Double מעניש בגביע ההתאגדות מתאר אותן.

ידידי, יורם מיכאלי, היה אחד השחקנים בקבוצה שלי שזכתה במקום השלישי באחת הפעמים. הייחוד של הקבוצה שלנו היה, שהקבוצה שלנו לא כללה אף שחקן בדרגת רב אמן ומעלה ואף שחקן מליגה ארצית או ליגה לאומית, על אף שהתקנון איפשר לשתף שני שחקנים כאלה בכל קבוצה.

יורם, היום רב אמן, היה זה שצרף אותי ואת בני וביתי כשחקנים מתחילים לקבוצה בליגה ב'.

כששיחק עם שותפתו במשחק על המקום השלישי נגד זוג שחקנים מהנבחרת הצעירה של ישראל, הכריזה שותפתו Pass. אחד היריבים פתח בגובה 1. יורם הכריז 3 עם שביעייה בסדרה ו-11 נקודות.

זו הייתה אחת הידיים בהן הרווחנו הכי הרבה: שחקני הנבחרת הצעירה התקשו למצוא פיתרון להכרזה. הם הכפילו, בהנחה שיש לו פחות נקודות, ויורם ביצע את החוזה המוכפל.

תוצאה רעה נגד שחקן מעולה
תהיה דעתכם אשר תהיה לגבי האשמות כנגד לוטן פישר (את דעתי לא אביע בפומבי עד למיצוי ההליכים בהתאגדות הברידג' הישראלית), אבל אין ספק שהוא שחקן ברידג' מעולה וכישרון גדול.

לפני שהועלו האשמות נגדו,  שיחקתי עם בני ניר נגדו ונגד שותפתו בתחרות ארצית. לאחר הכרזת Pass של שותפתו ופתיחה בגובה 1 של אחד מאיתנו, הוא הכריז 3. ניחשתם נכון עם 11 נקודות.

הכפלנו והוא ביצע את החוזה המוכפל וזכה לתוצאה מעולה. האמת היא שלא דייקנו בהגנה. בהגנה טובה יותר מפילים את החוזה פעם אחת, אבל גם במקרה זה היה זוכה לתוצאה טובה במיוחד, משום שההכרזה שלו הפריעה לנו למצוא את החוזה המתאים.

לאחר היד שאל אותו ניר על ההכרזה שלו. לוטן אמר ששחקני הנבחרת מרבים להכריז כך.

ברור שכשעושים את זה צריך לשים לב למצב הפגיעות.

מסתבר שבמצב ירוק (אתם לא פגיעים והיריבים פגיעים) אחרי שהיריבים מכריזים והשותף הכריז Pass, הכרזת Preemptive עם 11 נקודות, עשויה להיות הכרזת הפרעה יעילה המביאה לתוצאות טובות.

מי שחקן טוב יותר?
באחת התחרויות המקומיות במועדון, קיבלתי את היד הבאה כשאני ושותפתי במצב לא-פגיע:


              3 

            Jx 

 AQJT98x 

        QJ9 

תלמידה מנוסה פתחה 1. השותפה שלי הכריזה Pass ופה גדול 1. התערבתי בהכרזת 3.

אם אתם מאמינים למונולוג של גברת פה גדול, היא כנראה שחקנית יותר טובה מלוטן פישר. היא הסבירה לתלמידה שלה, שהכרזת Preemptive שלי עם 11 נקודות היא ממש ברידג' לא נכון. היות שגם לוטן פישר שיחק כך, כנראה שגם הוא יכול ללמוד ממנה ברידג'.

אם אתם מאמינים גם למה שאמר לוטן פישר לבן שלי, אז היא גם שחקנית יותר טובה מכמה שחקנים בנבחרת ישראל, שעושים את אותה "טעות" שעשה לוטן.

מהלך ההכרזה ביד הזו
לאחר שהתערבתי בהכרזת 3 מצאו פה גדול ושותפתה התאמה כפולה בשתי סדרות המייג'ור. פה גדול הכריזה 4 ושותפתה תיקנה ל-4.

לאחר שתי הכרזות Pass הבנתי שהן לא מנסות להגיע לסלאם, משום שלאף אחת מהן אין void ב- ולשותפה שלי יש A.

מי שמכיר אותי יודע שכשאני קצר בסדרת מייג'ור ובמצב לא פגיע, אני מכריז באופן אגרסיבי. ראו למשל את הפוסט: מדוע הכפלתי 1NT עם 7 נקודות?. עשיתי את זה בגמר אליפות הארץ לזוגות מעורבים, נגד זוג שחקנים ברמה גבוהה מאד ששיחקו בנבחרת ישראל: אורית מורן וישראל ידלין. 
הקלף היחיד ב- והמצב הלא-פגיע, היו הסיבות לכך שהרשיתי לעצמי להכריז כך.

אני לא המצאתי את זה. כל מי שבאמת מבין Balancing יודע שלאחר פתיחה של יריב ושתי הכרזות Pass, מכריזים באופן שונה מהרגיל עם קוצר בסדרת מייג'ור.

אז מה עושים כשאני קצר בשתי סדרות מייג'ור והיריבות מצאו התאמה בשתיהן? מכריזים 5 ומקווים לא לפול יותר מדי פעמים. פה גדול הכפילה.

מה קרה במשחק?
השותפה של פה גדול הובילה ב-A.

אתאר לכם רק את הקלפים המשמעותיים, כלומר: הקלפים בסדרות המיינור, שראיתי בדומם.
לשותפה שלי היה void ב-.

קלפי ה- שלה היו:

AT8xxx 

היה ברור לי שאפול פעמיים או שלוש. שני קלפי , אחד ב- וה-K. אם ה-K לא יושב בעקיפה אפסיד לקיחה נוספת.

השלכתי את ה-J. השותפה של פה גדול,חששה שזה קלף יחיד בסדרה ושיחקה  בו זכתה הגנה. את ה- השני חתכתי. אי אפשר לעשות עקיפה בסדרת השליט כשלשותפה שלך יש void בסדרה (עם void בסדרה אחרת אפשר לפעמים לעשות עקיפת חיתוך). משכתי את ה-A. להפתעתי פה גדול שמה את ה-K שהיה הקלף היחיד שהיה לה בסדרה. משכתי עוד ארבע לקיחות ב- על מנת שלשותפתה לא יישאר אף קלף בסדרה.
הגיע רגע האמת. שיחקתי מידי את ה-J לעקיפה. שותפתה של פה גדול כיסתה ב-K, בתקווה שה-Q אצל שותפתה. זכיתי ב-A  ושיחקתי  קטן ל-Q.

את ה-9 לקחתי באמצעות ה-T בדומם. על ה-8 זרקתי את ה- האחרון וביצעתי את החוזה המוכפל.
תוצאה של 100% על היד.


אחרית דבר
גם הפעם פצחה פה גדול במונולוג המוכר על מורים שלא יודעים ברידג'. הפעם הוא היה פחות קולני והוא הסתיים במשפט: "הוא הכריז לא נכון והיה לו הרבה מזל".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Featured post

יד השנה 2011: הלגמו במיטבו

 היד הבאה נבחרה בשנת 2011  כיד השנה  על ידי   The  International Bridge Press Association. זיא מחמוד כתב עליה, שהיא לא רק יד השנה, אלא ...