יום שבת, 27 בפברואר 2016

Delayed Splinter: כששותפו של אלוף עולם טועה


קוראי הבלוג כבר יודעים שגם אלופי עולם טועים. קראו למשל את הפוסט: פייטרו פורקה מודל לשותפות בברידג'.
ביד המתוארת בפוסט מגמר אליפות אירופה בשנת 1956 ביצע גוליילמו סיניסקלקו, שחקן הקבוצה הכחולה (נבחרת איטליה בשנות ה-50 עד ה-70) טעות הכרזה שכתוצאה ממנה זכתה נבחרת צרפת בשש לקיחות בהגנה נגד חוזה של 7NT. לו היה מכריז Pass על הכרזת ה-7 של שותפו, הסלאם הגדול היה מבוצע.

למי שלא יודע, הקבוצה הכחולה זכתה במספר רב של אליפויות עולם ונחשבת לקבוצת הברידג' הטובה בכל הזמנים.

בפוסט זה, המשלים סדרת פוסטים על קונבנציית Splinter, טעה שותפו של מייק לורנס בהכרזה. לורנס היה שלוש פעמים אלוף עולם ונחשב לאחד מגדולי התאורטקנים.  

לורנס עצמו אומר שהייתה אי-הבנה בהכרזה. הם סיכמו שהכרזת ה-3 היא Delayed Splinter ושותפו הסביר זאת כ "Asking bid".
אביא כאן את היד מספרו של לורנס Hand Evaluation.
לורנס אינו מסביר באיזו סדרה ה-Splinter. הוא אומר שהסדרה מרומזת ומשאיר לקוראים להבין את זה לבד. אתן לכם חידה בה עליכם לנחש את הסדרה, שבה הייתה הכרזת ה-Splinter. אם לא תצליחו, קראו את ההסבר בפסקה הבאה.


מהלך ההכרזה:


מקור התמונה:
עיבוד של מהלך הכרזה בספרו של מייק לורנס
Hand Evaluation 

אתם מחזיקים את היד הבאה:


מקור התמונה:
עיבוד של תמונה מספרו של מייק לורנס
Hand Evaluation
החידה:
הכרזת ה-3 היא על פי קונבנצית Splinter.
באיזו סדרה בוצע ה-Splinter?

Delayed Splinter
בהכרזה הראשונה שלכם הכרזתם 1. רק אחרי זה הכריז היריב הכרזת אוברקול ב-. השותף שלכם הכריז הכרזה כלשהי. עכשיו מצאתם התאמה בסדרת השותף ויש לכם קוצר בסדרת היריב, שבהכרזה הראשונה לא ידעתם שזו סדרת היריב, משום שהוא הכריז Pass. 

הכרזת Splinter מאוחרת נקראת Delayed Splinter. היות שהשותף לא הכריז סדרה אלא 1NT, לא לגמרי ברור מהי הסדרה שבה נמצאה ההתאמה.

לו השותף היה מכריז 2, אני מניח שהשותף היה יודע שההתאמה שלכם היא ב-.

לו השותף היה מכריז 2, אני מניח שהשותף היה יודע שההתאמה שלכם היא ב-.

השותף שלכם הכריז 1NT. זה פחות ברור באיזו סדרה יש התאמה.

לפני הפיתרון של הכרזת ה-Splinter
מייק לורנס כותב שכשותפו נשאל על משמעות ההכרזה 3 הוא אמר שזה "Asking bid", על אף שסיכמו שזה Splinter. השותף התבלבל משום שבעבר סיכמו שהם משחקים Asking bids.

לא אלאה את הקוראים בהסבר רחב של מושג זה. מי שדווקא מעונין לקרוא על הכרזות כאלה, מוזמן לקרוא את המאמר של Allan Truscott משנת 1981. קישור למאמר: Bridge: Asking Bids are still in use,: but Few Try to Learn Them.

הסבר קצר
Asking bids נהגו באמצע שנות ה-30 על ידי השחקן האמריקאי המוביל באותם ימים Ely Culbertson. הם מזוהים במידה רבה עם שיטת הכרזה מלאכותית בשם Precision. בעבר הרחוק היא הייתה מאד פופלארית. היום פוגשים בארץ מעט שחקנים ותיקים המשתמשים בה. 

נדמה לי שגם בעולם שיטת ההכרזה הזו דועכת. אחד השימושים של Asking bids הוא לשאלה של שחקן שפתח בהכרזה מלאכותית של 1 המתארת יד של 16 נקודות או יותר. השחקן עם היד החזקה שואל את שותפו על מספר קלפי ה-Control שבידו, כלומר: A ו-K על מנת להחליט האם להכריז סלאם או האם להכריז סלאם קטן או סלאם גדול.

פיתרון החידה
מה אפשר ללמוד על מבנה היד של השותף מהכרזת ה-1NT שלו?

1. אין לו שלושה קלפים ב-. כלומר: ה-Splinter המרומז אינו בסדרת ה-. הסיבה לכך היא שלו היו לו שלושה קלפים ב- היה מכריז Support Double ולא 1NT. מהכרזת ה-1NT ננחש שיש לו 2 קלפים בסדרה זו.  

2. לשותף יש עוצר אחד לפחות ב-. נניח שיש לו ארבעה קלפים בסדרה. לא יכולים להיות לו חמישה קלפים בסדרה כי אז היה פותח 1. יתכן שיש לו שלושה קלפים בסדרה או אפילו שניים שהם AK או AQ.

3. אם יש לו מקסימום שישה קלפים בסדרות המייג'ור יש לו מינימום שבעה קלפים בסדרות המיינור. לא יכול להיות שהוא פתח 1 עם ארבעה קלפים ב- ושלושה קלפים ב-. יש לו מינימום ארבעה קלפים ב-.

פיתרון החידה: 

מדוע אני מציע לשחקנים שאינם ברמה גבוהה במיוחד לא לשחק Splinter מרומז?
נדמה לי שאם שותפו של אלוף עולם טעה גם אתם עלולים לטעות. לא בטוח שתזהו שזה Splinter.
אם תזהו שזהו Splinter לא בטוח שתזהו נכון את הסדרה.

פוסטים קודמים בסדרה




תגובה 1:

  1. יש המון asking bids בprecision.
    אבל השיטה פותחה על ידי C.C. Wei בסוף שנות השישים. (בטח לא על ידי culbertson)

    גירסאות שונות של פרסיזן מאד פופלריות גם היום בקרב עילית שחקני הברידג משחקים פרסיזן אפשר למצוא את מקוול למשל והרבה אחרים.

    השבמחק

Featured post

יד השנה 2011: הלגמו במיטבו

 היד הבאה נבחרה בשנת 2011  כיד השנה  על ידי   The  International Bridge Press Association. זיא מחמוד כתב עליה, שהיא לא רק יד השנה, אלא ...