יום שישי, 10 ביוני 2016

מה אפשר וצריך לשנות בפסטיבל הברידג' הישראלי בתל אביב?



פסטיבל הברידג' הבינלאומי בתל אביב היה מהנה ומוצלח. מגיעות תודות לכל הרבים והטובים שעמלו על ההכנות והביצוע. 


מבלי להמעיט מכל הדברים הנהדרים שנעשו, היו גם שתי בעיות. בעיה אחת, לא מהותית: התורים לקבלת מקומות ישיבה ובעיה שנייה שהיא מהותית והיא שיטת הדיווח של תוצאות בתחרות הקבוצות. למען הסר כל ספק, אין לי שום טענה לאסף עמית, שעשה עבודה קשה ומצוינת בטיפול בתוצאות. הבעיה היא השיטה בצירוף טעויות דיווח שלנו השחקנים. ההנחה שלי היא שלא ניתן להימנע מטעויות דיווח של שחקנים המשתתפים בתחרות קשה ומתישה עם רווחי זמן קצרים בין מושב למושב.

איני רוצה לבקר בלי להציע פיתרונות. בפוסט זה אדון בקיצור בבעיה הלא מהותית ואציע פיתרון שיתכן שאפשר למצוא פיתרון טוב ממנו.

אדון בהרחבה בנושא הכאוב של תוצאות תחרויות הקבוצות ואציע פיתרון שלדעתי טוב יותר מהמצב הנוכחי.

התורים למקומות ישיבה
כשאנחנו טסים לחו"ל אפשר לקבל מקומות ישיבה מראש באמצעות האינטרנט.
כשקניתי באינטרנט זוג כרטיסים למשחק של קבוצת הפועל ירושלים בכדורסל, קיבלתי הודעת דוא"ל שאיפשרה לי לבחור בין הדפסת הכרטיסים (בהם סומנו מקומות הישיבה) בביתי לבין המתנה בתור בקופה.
כשמזמינים כרטיסים לסרט או להצגה באינטרנט, אפשר לבחור מקומות ישיבה ולהדפיס בבית.

לא רואה סיבה מדוע זוג שקנה באינטרנט כרטיסים לתחרות הזוגות הפתוחה לא יוכל להדפיס אותם עם מקומות ישיבה בביתם ולחסוך להם ולאחרים המתנה ארוכה בתור.

שיטת הדיווח על תוצאות בתחרות קבוצות שהייתה נהוגה בעבר
בכל שולחן רשם הזוג בצפון-דרום תוצאות על טופס רשמי. הזוג במזרח-מערב רשם אותן על טופס לא רשמי. לאחר סיכום התוצאות חתמו ראשי שתי הקבוצות על שני הטפסים הרשמיים ומסרו אותם. כמות הטעויות בשיטה זו היא נמוכה.

הבעיות העיקריות הן המאמץ הגדול בהקלדת התוצאות למחשב והתקלדות, כלומר: טעויות שנעשות בהקלדה.

השיטה הנוכחית
היתרון של השיטה הנוכחית הוא בכך שאין צורך להקליד מטפסים ידניים וכך נחסכות הבעיות שצוינו בסעיף הקודם. בכל שולחן צפון או דרום מקליד לברידג'מט תוצאה ומזרח או מערב מאשר.

מהברידג'מט מועברת התוצאה אוטומטית לשרת ממוחשב וכך מחושבת התוצאה אוטומטית. במקביל רושמים שחקנים המעוניינים בכך את התוצאות על דפים לא רשמיים כמו בשיטה הישנה.

הבעיה היא שאנשים שמקלידים עלולים לטעות ואנשים שמאשרים עלולים לטעות. זה קורה יותר בסיבובים האחרונים כשהשחקנים עייפים מהמאמץ המשתמשך.

שתי דוגמאות
איני יודע מי טעה בתום לב בהקלדה ובאישור כששיחקנו במושב השביעי נגד הקבוצה החזקה של גדי רוזמרין.

האם זה היו אופיר רשף שהזין ואני שאישרתי או מי שהזינו ואישרו בשולחן השני? מי שאישר היה גלעד אופיר או אלון בירמן.
כל השחקנים בקבוצה השנייה הם ברמה גבוהה מאד. קל וחומר, שאם אחד מהם טעה בהקלדה או באישור, שגם לא מעט שחקנים מהשורה טעו.

אחרי שהתאמצתי בסיבוב השישי נגד אילן הרבסט, ללא ספק שחקן הרבה יותר טוב ממני, שיחקנו רן בן-אפרים ואני בסיבוב השביעי נגד הזוג שזכה במקום העשירי באליפות אירופה האחרונה: אלדד גינוסר ואופיר רשף.
על מנת להתמודד איתם בכבוד הייתי צריך להשקיע מאמץ גדול יותר מאשר נגד זוג מהשורה. רן ואני עמדנו במשימה הזו בכבוד והבאנו כמה תוצאות טובות יותר מאשר הביאו אלון בירמן וגלעד אופיר בשולחן השני. 
הפסדנו בהפרש לא גדול, בגלל סלאם שהשותפים שלנו בשולחן השני לא הגיעו אליו.

על פי הדיווח, השיגה הקבוצה השנייה ניצחון בהפרש גדול. מזל שאחד השחקנים בקבוצה שלנו שם לב לתוצאה שהופיעה על הלוח האלקטרוני והלכתי לנסות לתקן את התוצאה. זה הסתיים טוב, משום שבקבוצה השנייה היו שחקנים הוגנים ומסודרים. גלעד אופיר השווה איתי תוצאות וראה שאני צודק ובהגינות ביקש לתקן את התוצאה.

בסיבוב האחרון ניצחנו בהפרש גדול את הקבוצה של ד"ר עדי כהן. לאחר שהשותף שלי ביצע חוזה של 6 שאף אחד לא מגיע אליו. לאחר פתיחה של יריב בהכרזת 2 חלש, הוא התערב בכמרז בהכרזת 3. אני עם 17 נקודות כולל AK9 ו-K.

אני ממש לא יכול לחשוב על זה שלשותף שלי יש 8 נקודות ויד של 6-5 בסדרות האדומות ו-void ב-. בדרכי לסלאם הכרזתי 3. השותף הכריז 4. שאלתי על קלפי מפתח. היינו בחוזה של 6  כשחסרים לנו שני קלפי מפתח, שאחד מהם הוא ה-A. השותף חתך את ההובלה ב-A. עבר לשולחן וזרק מפסיד ב- על ה-K.
רן שיחק נפלא את היד וביצע את החוזה כנגד כל הסיכויים.

למעט היד הזו לא היו תוצאות קיצוניות לטובת אחד הצדדים. על פי התוצאה שגילה שותפי לקבוצה אלימלך הובר למחרת ניצחנו רק 10.5 לעומת 9.5. התוצאה שהופיעה היא הזויה. התוצאה האמיתית הייתה בערך 15:5 לטובתנו.

ד"ר עדי כהן גילה הגינות רבה ונתן לאלימלך צילום של דף התוצאות שלו. סביר להניח שהתוצאה תתוקן במהלך סוף השבוע.

הבעיה היא שללא שתי הטעויות שציינתי, לפי החישוב של אלימלך היינו נכללים בין 16 העולות לשלב הבא.
אי אפשר לתקן את זה בדיעבד. שימו לב לכך שאולי גם הרווחנו מהטעות, משום שלולא הטעות היינו מתמודדים מול קבוצה שצברה יותר נקודות והייתה עשויה להיות חזקה יותר מהקבוצה איתה שיחקנו במושב האחרון. 

הבעיה השנייה בשיטה הנוכחית היא שהתיקון, אם נעשה תיקון, נעשה מאוחר


הצעה לשיטה משופרת
ייתכן שניתן להציע שיטות טובות יותר. השיטה שאני מציע מנסה לנצל את היתרונות של השיטה החדשה והיתרונות של השיטה הישנה.

תמצית השיטה:

1. בנוסף להקלדה ל Bridgemate ואישור כנהוג היום, להחזיר את הטפסים הרשמיים עליהם חותמים ראשי הקבוצות.

2. שחקנים ימלאו בנוסף גם טפסים לא רשמיים.

3. לתת מעט יותר זמן על מנת לראות על מסכי התוצאות את התוצאה האחרונה. 
כמובן שאם תהיה תוצאה לא נכונה ראש הקבוצה ידווח מידית. במקרה זה ישלפו את הטופס הרשמי מערימת הטפסים של אותו מושב ויתקנו מידית.

יתרונות השיטה המשופרת

1. אין צורך בהקלדה על ידי אסף או מישהו אחר ממנהלי התחרות.

2. טעויות יאותרו יותר מהר.

3. לא יהיה צורך לאתר שחקן מהקבוצה היריבה שמחזיק בטופס רישום תוצאות. זה עלול להיות קשה אחרי המושב האחרון.

4. במקרה הנדיר שמי שמחזיק בטופס מחליט להסתיר אותו או לשנות אותו ובמקרה הפחות נדיר, שבו מי שהחזיק בטופס אינו אדם מסודר ששמר את הטופס ויודע היכן שמר אותו, לא תיפגע הקבוצה שהנתונים שהוזנו פגעו בה.


מה דעתכם?


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Featured post

יד השנה 2011: הלגמו במיטבו

 היד הבאה נבחרה בשנת 2011  כיד השנה  על ידי   The  International Bridge Press Association. זיא מחמוד כתב עליה, שהיא לא רק יד השנה, אלא ...