יום שבת, 25 ביוני 2016

"לא משחק מתחת ל-K"












"לא משחק מתחת ל-K" אומרים לא מעט שחקני ברידג'. זו כמובן עלולה להיות טעות גדולה, כשהחוזה הוא ללא שליט. בחוזים ללא שליט מנסים לפתח סדרה ארוכה ולא מעט פעמים משחקים מתחת ל-K.

הכוונה היא בדרך כלל לחוזים עם שליט. בפוסט זה אסביר מדוע כלל סביר, לכאורה, זה אינו בהכרח נכון. ברידג' הוא משחק יצירתי שהיופי שלו בא לידי ביטוי דווקא במשחק בניגוד לכללים, שבמקרים רבים, אבל לא תמיד, תקפים.

מתחת ל-K בחוזה ללא שליט אבל...
כשהשחקן שיושב לפניכם הוא הכרוז בחוזה של 3NT ובדומם אתם רואים: QTx♥ כנראה שלא תשחקו מתחת ל-K כשאתם מחזיקים: Kxxx. על פי מהלך ההכרזה סביר להניח שה-A אצל הכרוז גם משום שהכריז חוזה ב-NT וגם משום שיש לו הרבה יותר נקודות מאשר לשותף.

מדוע בכל זאת שיחקתי רביעי מלמעלה מתחת ל-K? 
זה היה בתחרות מקומית במועדון בשיטת חישוב IMP.
כל "רכושי", פרט ל-K, היו A ו-Q. הכרוז נכשל בעקיפה וה-Q, שהייתה אחד משני קלפים בידי בסדרה זו, זכתה בלקיחה.
על פי מהלך ההכרזה וקלפי הדומם הובלה בקלף בסדרה אחרת אינה סבירה.

חשבתי שיש סיכוי להפיל רק במקרה אחד בו מתקיימים כל התנאים הבאים:

1. השותף שלי מחזיק ב-J ולפחות שני קלפים נוספים בסדרה. הוא יכסה את ה-T שהכרוז ישחק מהדומם. הכרוז כמובן יזכה ב-A.

2. לשותף שלי תהיה כניסה לידו (יזכה בלקיחה) כנראה באחת הסדרות השחורות. הוא ידע לחזור אלי ב-. אזכה ב-K ואמשיך ב- ל-Q בדומם.

3. זה יקרה לפני שהכרוז יוציא לי את הכניסה ליד עם ה-A ואז אוכל לזכות ב- נוסף.

אם כל התנאים יתקיימו נזכה בשתי לקיחות ב-, לקיחה ב-, לקיחה ב- ולקיחה של השותף באחת הסדרות השחורות.
סך הכל חמש לקיחות.

לא הייתי מספיק תמים לחשוב שלהתרחשות התסריט הזה יש סיכוי סביר, אבל לא ראיתי דרך אחרת להפלת החוזה.

זה התחיל כפי שהנחתי: הכרוז שיחק מהדומם את ה-T ולשמחתי השותף שיחק את ה-J. כאן התרחשה תפנית בעלילה: הכרוז לא שיחק את ה-A מידו!!!

השותף שלי המשיך ב- קטן בו זכיתי ב-K. שיחקתי  נוסף וה-A של שותפי מחץ את ה-Q בדומם.
הכרוז לא שרת והשותף שיחק  רביעי בדרך לתוצאה הכי טובה ב-Field.
במאמר מוסגר, לשותף היו בדיוק 5 נקודות שאתם כבר יודעים מה הן.

בשביל מה לשחק מתחת ל-K אם אפשר לשחק את ה-K?
באחת מתחרויות הגמר של אליפות הארץ לסניורים היה האמן הבינלאומי יוסי אנגל הכרוז בחוזה של 4. גם במקרה זה הניקוד בתחרות היה בשיטת IMP. בשיטה זו ממש לא איכפת לי אם הכרוז מבצע לקיחה עודפת או אפילו שתי לקיחות עודפות.

אציג לכם רק את הקלפים הרלוונטים בידי ובדומם.

ישבתי אחרי הכרוז והחזקתי בידי:
  
     Kx


   AJx


בדומם:

   JTx
         
   Kxx

  KQx

כשהכרוז שיחק  קטן מידו זכיתי ב-A. שיחקתי מיד את ה-K. ה-K זכה והשותף סימן לי להמשיך. בלקיחה הבאה זכה השותף ב-A. את ה- השלישי חתך הכרוז, אבל אני חתכתי מעליו עם ה-J.

זו הדרך היחידה להפיל את החוזה.

הערה חשובה:
חלק מכם הבינו שלשותף שלי היו בדיוק 6 נקודות שהן A ו-Q  ושישה קלפים ב-. מהלך המכרז לא זכור לי, אבל זכור לי שהוא לא הספיק להתערב בהכרזה של Weak two ב-.
לו הוא היה מתערב ברור שאני צריך להוביל מיד ב-K. ברור שכמעט כל השחקנים היו מובילים כמוני ומפילים את החוזה.

כשהיריבים עם 26 נקודות משחקים בחוזה של 4 ולא בחוזה של 3NT ברור לי שיש להם בעיה באחת מסדרות המייג'ור.
כשהובלתי קלף לא היה לי מושג באיזו מהסדרות. אם הבעיה שלהם היא ב- ולא ב-, הובלה ב-K עוזרת לכרוז.


הפנינה האמיתית: Belladonna Coup
לשחק מתחת ל-K במצב כזה זה באמת לא קל. מי שעשה זאת בפעם הראשונה היא ג'ורג'ו בלאדונה ולכן זה נקרא על שמו Belladonna Coup. 

ג'ורג'ו בלאדונה היה, ללא ספק, אחד משחקני הברידג' הטובים בכל הזמנים. אתם מוזמנים לקרוא עליו בויקיפדיה העברית. לקריאה: ג'ורג'ו בלאדונה.

בלאדונה היה הכרוז בחוזה של 4. בדומם היו רק שני קלפים ב-. ה-K וה-4. ה-A וה-Qהיו ביד היריבים. בלאדונה מצא את הדרך היחידה לביצוע החוזה כששיחק מהדומם את ה-4 מתחת ל-K.

אני בהחלט ממליץ על קריאת פוסט המתאר את היד הזו: פאול לוקאץ' ו-Belladonna Coup.

לסיכום
בדרך כלל אל תשחקו מתחת ל-K ללא רצף תמונות בחוזים עם שליט,  במצבים שהשותף שלכם לא התערב בהכרזה באותה סדרה.
כפי שמראות שלוש הדוגמאות שהבאתי אסור לכם לשלול הובלה כזו באופן מוחלט משום שיש מצבים שרק הובלה כזו תביא לתוצאה טובה.





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Featured post

יד השנה 2011: הלגמו במיטבו

 היד הבאה נבחרה בשנת 2011  כיד השנה  על ידי   The  International Bridge Press Association. זיא מחמוד כתב עליה, שהיא לא רק יד השנה, אלא ...