יום ראשון, 10 ביולי 2016

האם רמת הברידג' בירושלים נמוכה?


ב-30 במאי התקיימה תחרות ארצית לזכר שלמה לוי ז"ל בירושלים. במקום הראשון זכו בני ליבסטר וגילי בר. לתוצאות המלאות לחצו כאן.

שבוע אחרי זה שיחקתי בתחרות ארצית במועדון אביבים בתל-אביב. בירכתי את בני ליבסטר על התוצאה בתחרות בירושלים. ליבסטר אמר לי שרמת הברידג' בירושלים נמוכה. לצערי, לא נותר לי אלא להסכים איתו.

צריך לזכור שרמה גבוהה ורמה נמוכה זה דבר יחסי. יש בירושלים כמה שחקנים ברמה גבוהה מאד. מבלי לפגוע באותם שחקנים, הרמה הכללית, בהשוואה לרמה בכמה מקומות אחרים בארץ, נמוכה.

בפוסט זה אנסה להסביר מדוע בני ליבסטר צודק באמצעות הצגת כמה נקודות המתארות את רמתו הנמוכה יחסית של הברידג' הירושלמי. בפוסט הבא בסדרה אתאר את מאפייני הברידג' הירושלמי (לפי דעתי) העשויים להסביר מדוע הרמה נמוכה. 

ירושלים והמרכז
כמי שגר בירושלים ונאלץ לעבוד במרכז הארץ במשך תקופות ארוכות, הבנתי שבתחום המחשבים עיקר הפעילות היא במרכז. מהר מאד הבנתי שזה נכון גם בתחומים אחרים. גם בברידג' זה נכון. יש הרבה יותר מועדונים, שחקנים טובים ופעילות במרכז. לא פלא שהרמה שם יותר גבוהה מהרמה בירושלים.

ירושלים וחיפה
ההשוואה לחיפה הרבה יותר מענינת משום שחיפה בתחומים אחרים לא נחשבת ליותר מרכזית מירושלים.

באופן ברור רמת הברידג' בחיפה הרבה יותר גבוהה מרמת הברידג' בירושלים. להלן כמה אינדיקטורים:

1. רבים משחקני נבחרת ישראל או שחקני נבחרת ישראל בעבר הם חיפאים. ב-11 השנים שאני משחק ברידג' לא זכור לי שהיה שחקן ירושלמי בנבחרת.
להלן שמות של כמה שחקנים חיפאים מצטיינים:

א. האחים אילן ואופיר הרבסט, ששיחקו בנבחרת ישראל וזכו במקום ראשון בתחרות הזוגות של אולימפיאדת משחקי המחשבה.

ב. האחיות דנה ונוגה טל שחקניות נבחרת ישראל. נוגה ודנה זכו במקום הראשון לזוגות נשים בתחרות קבנדיש היוקרתית.

ג. יניב זק ומיכאל בראל שיחקו לאחרונה בנבחרת ישראל באליפות אירופה. גם בעבר שיחקו בנבחרת וזכו להישגים מצוינים רבים נוספים.

ד. שחר זק ואריאל בראונשטיין ששיחקו בעבר בנבחרת ישראל

בהחלט ייתכן ששכחתי שחקנים מצוינים נוספים או איני מכיר שחקנים מצוינים נוספים. אם זה המצב, אני מתנצל מראש.

2. לאורך שנים משחקים בליגה לאומית הרבה שחקנים חיפאים. בקבוצה חיפאית או בקבוצה שחלק משחקניה ממרכז הארץ. 
נדיר מאד ששחקן ירושלמי או זוג ירושלמי מצורף לקבוצה לא ירושלמית בליגה הלאומית. לא זכורה לי קבוצה ירושלמית ששיחקה בליגה הלאומית.

אם איני טועה, השנה שיחק בליגה ארצית רק זוג אחד של שחקנים ירושלמים.
אם אני טועה, מספר השחקנים הירושלמים בליגה זו קטן מאד.

3. אליפויות הארץ
זה קורה, אבל זה נדיר, שזוג שחקנים ירושלמים מסיימים באחד משלושת המקומות הראשונים באליפות הארץ. זוגות חיפאים אתם יכולים למצוא בתדירות גבוהה בהרבה בין שלושת הראשונים באליפות הארץ.

כנראה שהריחוק מהמרכז אינו הגורם היחיד להסבר הרמה הנמוכה של הברידג' הירושלמי.

על מנת שננסה להבין זאת טוב יותר אנסה לנתח את מאפייני הברידג' הירושלמי בפוסטים הבאים בסדרה.


6 תגובות:

  1. עם כל הכבוד אתה מתיחס לעיר שהיא אולי חלק ממדינת ישראל הריבונית אבל היא לא באמת חלק מישראל. כמות האוכלוסיה הלא חרדית בירושלים היא די בטלה בשישים ורובם מבוגר מאד.


    ישראלי נורמלי מבקר בניו יורק לפחות פעם בשנה. בלונדון פעם בשנתים בפריז פעם 4-5 שנים ובירושלים פעם ב10 אם בכלל.

    פעם אחרונה שהייתי בירושלים זה כמובן היה מחוץ לירושלים (בסינטק מדיה בגבעת שאול ובNDS ועוד חברה קטנה בהר חוצבים)

    בת הזוג שלי שהיא ירושלמית במקור ומחזיקה בדירה בירושלים הגיע לשם פעם אחת בגלל תמא 38 ומדי פעם לאזכרות....

    לדעתי (אגב ולדעת רבים) מה שדרוש לישראל זה בחירות בשיטת קנטונים והבטחה שכספי מיסים שמקורם באזור המרכז השפלה או השרון ישארו שם ולא ירדו לטמיון בירושלים.
    אני הייתי ממליץ לך להתמקד במעבר שלך או לפחות של ילדיך לת״א.
    בימינו ירושלים הינה חסרת תקנה (ואני לא משתמש בדימויים בוטים יותר) החיים האמיתים מתקיימים ב״מדינת תל אביב״. את ירושלים אגב הייתי מחזיר לכל מי שהיה מוכן לקחת אותה.

    השבמחק
    תשובות
    1. נצר, תודה על תגובתך. כפי שאיני חוזב שצריך להפלות לרעה חרדים שרוצים לעבוד, איני חושב שזה שמישהו חרדי פוסל אותו לשחק ברידג'. אני מכיר גם חרדים שמשחקים ברידג'. אחד מהם מתיו גרנווטר אםילו היה אלוף עולם.

      מחק
  2. חלק מהשחקנים/שחקניות שרשמת מחיפה הם בעצם מהקריות. כך שחיפה והקריות מהווים מקור מכובד לשחקנים. יתכן מאוד שאחת הסיבות היא מיכה עמית ששימש שנים קפטן ספורטיבי ו"דחף" את הברידג' התחרותי מאוד חזק. עד היום ישנם ימים במועדון הקריות שמרכזים שחקנים גם ממרחקים של שעה נסיעה בזכות רמת התחרות וזכורים לי תחרויות סדירות שבאופן קבוע היו מגיעים שחקנים בכירים מאזור המרכז וחדרה לשחק בקריות. בשנים האחרונות בצפון המשקל עובר לכרמיאל :)
    אלכס אלון

    השבמחק
    תשובות
    1. אלכס, תודה על תגובתך. יפה עשית שצינת את תרומתו הגדולה של מיכה עמית, שראוי למלוא ההערכה על פועלו. את ההבדלים בין חיפה לקריות, בהקשר של ברידג', איני מכיר. התייחסתי לחיפה כעיר הגדולה באותו אזור ולסביבותיה ביחד.

      מחק
  3. נראה לי שפשוט נפלת על חיפה שהיסטורית קרה שהיתה חזקה מאוד בברידג', ומאז מצליחה לשמר רמה טובה, אם תשווה לפריפריות אחרוות כמו למשל באר שבע, תמצא שהמצב שם לא יותר טוב מבירושלים.

    שרון גיא

    השבמחק
    תשובות
    1. שרון, תודה על תגובתך.
      לא חשבתי על זה קודם אבל אתה צודק. בעבר הרחוק הייתה קבוצה של סטודנטים בטכניון שהתעמקו בברידג' וחלקם הפכו לשחקני ברידג' ברמה גבוהה מאד. חבר שלי שסיים דוקטורט במחשבים בטכניון אומר שהיה לו מזל שהוא לא הצטרף לקבוצה הזו, שלמדה ביחד איתו, ופיתח קריירה במחשבים.

      זו כמובן לא סיבה לנסות להבין מדוע בירושלים הרמה פחות טובה ולנסות לחשוב כיצד אפשר לשפר את המצב.

      מחק

Featured post

יד השנה 2011: הלגמו במיטבו

 היד הבאה נבחרה בשנת 2011  כיד השנה  על ידי   The  International Bridge Press Association. זיא מחמוד כתב עליה, שהיא לא רק יד השנה, אלא ...