יום רביעי, 17 באוגוסט 2016

Pre Alert


בפוסט הקודם "פעם שיחקתי Precision היום אני משחק Bridge". סיפרתי בו על שתי טעויות, שאחת מהן נעשתה על ידי יריב שלא שאל מה המשמעות של הכרזת Double.

לאחר שפרסמתי את הפוסט נאמר לי ששופט תחרויות חושב ששותפי ואני היינו צריכים לעשות Pre Alert ביחס למשמעות של Double במצב כזה. לו הייתי יודע את זה מראש הייתי עושה Pre Alert.

זוהי הזדמנות לדבר קצת על Pre Alert בברידג' בכלל ועל Pre Alert על Double בפרט.

3 סוגי הודעה
חוקי הברידג' תחרותי מנסים להימנע מיתרון לא הוגן לזוג שחקנים, שיודעים משהו שיריביהם אינם יודעים.
למימוש כלל זה נדרשים שחקנים להודיע כאשר הם מכריזים הכרזות המבוססות על קונבנציה, כלומר: הכרזות לא טבעיות או הכרזות שהמשמעות שלהן אינה אחידה.

כך למשל, כשפותחים 1 אצל מרבית השחקנים זו פתיחה רגילה המבטיחה 12 נקודות או יותר, אבל חלק מהזוגות משחקים שיטה על פיה היא מבטיחה לפחות 3 קלפים בסדרת ה- בעוד השיטה של שחקנים אחרים מבטיחה לפחות 2 קלפים בסדרה זו. לפיכך שותפו של הפותח חייב להגיד מה מספר הקלפים המינימאלי בסדרה שמבטיח שותפו. כמובן שגם מי שמשחק שיטה בה המשמעות של פתיחה זו שונה, למשל מי שמשחק Precision ושותפו פתח 1, חיב להודיע ליריבים מה המשמעות של ההכרזה לשיטתם.

קיימות שלוש שיטות הודעה, שכל אחת מהן מיועדת למצב אחר:

1. הודעה מילולית - למשל מספר הקלפים המינימאלי בסדרה בהכרזת 1.

2. הוצאת כרטיס Alert והנחתו על השולחן על ידי שותפו של המכריז.
היריבים שרואים את כרטיס ה-Alert יכולים לשאול את מניח כרטיס ה-Alert  מה משמעות הכרזתו של שותפו לשיטתם.

3. Pre Alert - הודעה מראש לפני שמתחילים לשחק. אתיחס לשני סוגי  Pre Alert. אחד המתייחס לשיטת הכרזה לא מקובלת והשני המתייחס להכרזת Double.

ההודעה הלא ידועה
לא כל שחקני התחרויות יודעים מתי להוציא Alert ומתי להגיד בעל פה.
Pre Alert הרבה פחות מוכר ואני משוכנע ששחקנים רבים אינם מכירים אותו.
אני מדבר גם מניסיון אישי. רק אחרי הרבה שנים ששיחקתי בתחרויות אמר לי שחקן מנוסה, שהוא גם שופט תחרויות מוסמך, שעל הפתיחות הבינוניות, ששיחקתי עם הבן שלי אנחנו צריכים לתת Pre Alert.

מדוע נדרש Pre Alert על שיטת הכרזה לא מקובלת?
נשווה כאן בין הכרזת פתיחה של Weak two לבין פתיחות בינוניות. הכרזת פתיחה של Weak two עם שישה קלפים בסדרה ועם 6 עד 10 נקודות היא הכרזה שכיחה. 
מניחים ששחקני ברידג' תחרותיים לומדים ויודעים כיצד להתגונן נגד פתיחה כזו.

במאמר מוסגר, אציין כי התרשמתי היא, שלגבי שחקנים רבים מהשורה זו אינה הנחה נכונה, משום שהם לא יודעים כיצד להתגונן נגד הכרזה כזו.
מפתיע אותי שטרם מצאתי בירושלים ארבעה שחקנים או יותר שרוצים ללמוד את זה אצלי בתנאים הכי נוחים: בבית פרטי של אחד מהם בהיקף של שיעור אחד (אם צריך אין בעיה להגדיל את ההיקף). למידע נוסף על הנושא קראו: כש Michaels קופץ.

הרבה יותר קשה להניח ששחקנים יודעים להתגונן נגד קונבנציה מסובכת כמו פתיחות בינוניות, שרוב השחקנים בארץ לא מכירים אותה. כך למשל, כששיחקתי עם הבן שלי לפני כמה שנים נגד זוג שחקניות מנבחרת הנשים של ישראל הן לא הכירו את הקונבנציה.

פתיחות בינוניות היא קונבנציה שהובאה לארץ מארה"ב על ידי יובל שחר. פתיחה בגובה 2 בסדרה שאינה  מבטיחה 9-11 נקודות וחמישייה או שישייה בסדרה המוכרזת. במושב הראשון והשני היא גם שוללת void.
ללא קשר למחלוקת ביחס ליעילותה, היא מספיק מורכבת ומסובכת כדי שרק שחקנים מעטים ירצו ללמוד אותה.

ברור לגמרי שבמקרה זה נדרש Pre Alert. יובל שחר והשותף שלו, שחקנים הוגנים לכל הדעות, מראים ליריבים את דף השיטה לפני המשחק וגם מציעים להם כיצד להתגונן בפניה. זה גם מה שהבן שלי ואני עשינו.

דוגמה פשוטה יותר לה נדרש Pre Alert היא דילוג אפשרי על רביעייה או חמישייה ב- לאחר שהשותף פתח 1 בידיים חלשות (6-7 נקודות) עם רביעייה בסדרת מייג'ור. הרציונאל לכך הוא שאם נכריז 1 אולי לא תהיה הזדמנות להראות את הרביעייה בסדרת המייג'ור.

מגבלות Pre Alert על שיטה לא מקובלת

1. הרבה שחקנים לא יודעים מה זה Pre Alert ולכן לא נותנים אותו.

2. גם מי שיודע מה זה לא תמיד יודע על מה הוא צריך לתת Pre Alert
לדוגמה אני לא ידעתי שאני צריך לתת Pre Alert על ההגנה נגד Precision ביד שהייתה ה-Trigger לפוסט הקודם ולפוסט זה.  

3. לא תמיד זוכרים לתת 
לפני הידיים הראשונות בתחרות קל לתת Pre Alert. כששופט התחרות מאיץ בך לעבור לשולחן הבא כי אתה בפיגור או כשאתה מרוכז בידים במהלך תחרות לא תמיד תזכור לתת אותו.

4. לא תמיד זה אפשרי טכנית
לא מעשי לתת את הדף וחצי או שניים של פתיחות בינוניות ליריבים כששופט התחרות האיץ בך לעבור בגלל שלא סיימת לשחק בזמן את הידיים הקודמות.

5. יריבים רבים מתעלמים מ-Pre Alert ואומרים תוציאו Alert
מהכותרת למדתם ש Pre Alert יכול לבוא עם הוצאת כרטיסי Alert במהלך המשחק עצמו.
זה אולי לא מפתיע כשהם מתעלמים מזה באמצע התחרות. אספר לכם על זוג שחקנים נגדם שיחקתי במושב הראשון באחת מאליפויות הארץ לסניורים. הם  נתנו לשותפי ולי Pre Alert וצירפו לזה שני עמודים על שיטה שמעולם לא נתקלתי בה לפני כן, כולל אופן התגוננות מומלץ נגדה.

הם מאד הופתעו מזה שקראתי את שני הדפים והתחלתי לתאם הגנה עם השותף, ברבע שעה שעמדה לרשותנו עד תחילת התחרות.
"רק אתה ומוטי גלברד קראתם את הדפים" אמר לי אחד מהם.

ההמלצה שלי לקוראים היא כן להתייחס ל-Pre Alert ולנסות לתאם עם השותפה או השותף כיצד מתגוננים.
זה מה שאני עושה תמיד. המקרים השכיחים בהם אני נתקל ב Pre Alert הם פתיחות חלשות של 1NT ו- Walsh Transfers


מדוע נדרש במקרים מסוימים Pre Alert על הכרזת Double?
על הכרזת Double אין Alert ולכן נדרש Pre Alert על מקרים שהיא אינה סטנדרטית. הדוגמה הקלאסית היא Double על פתיחה של 1NT, שאינו מתאר 15-18 נקודות ויד מאוזנת.
אין צורך ב-Pre Alert על הכרזות סטנדרטיות כמו Takeout Double או Negative Double.

מתי בפעם האחרונה נתקלתם בזוג שהוציא Pre Alert ביחס ל Double על 1NT כשהיריבים שלכם לא היו דרק פיטרס וטלי פיטרס-מלמד?
אני יודע שהגזמתי וזה קורה לעיתים נדירות גם עם זוגות אחרים. יש מספר קטן של זוגות נוספים שמקפידים על זה ואני מבקש את סליחתם על זה שלא הזכרתי את שמם.
מרבית השחקנים שאני משחק נגדם לא נותנים Pre Alert במצב הזה.

כשחקן מתחיל שיחקתי בתחרות ארצית נגד זוג ששיחק קונבנציית DONT וכמובן שלא נתן לי Pre Alert על ה-Double על ה-1NT.
שיחקתי כאילו מי שיושב אחרי מחזיק יד מאוזנת של 15-18 נקודות ולא יד של 5-5 בשתי סדרות. זה הסתיים בתוצאה נוראה. קראתי לשופט התחרות. פסקו לרעתי.

ההמלצה שלי
ההמלצה שלי היא לשאול מה המשמעות של Double לאחר הכרזת 1NT וגם במצבים אחרים שהמשמעות שלו לא חד משמעית. הנזק הוא שלפעמים זה יזכיר לפותח מה סיכם עם שותפו ושכח.

Pre Pre Alert
איני רוצה להרוויח מזה ששכחתי בטעות לעשות Pre Alert. אני גם רוצה לתת בונוס לקוראים הנאמנים של בלוג זה.

לצורך כך אעשה Pre Pre Alert. כמעט תמיד, כשאני מכפיל פתיחה של 1NT עם שותף קבוע, זה לא יראה יד מאוזנת של 15-18 נקודות.  זה מראה יד דו סדרתית או יד עם סדרה אחת ארוכה.
כדאי לכם לשאול כי אני משחק עם שותפים שונים קונבנציות שונות והמשמעות עשויה להיות שונה.

אם אתם משחקים נגדי Precision, אז Double לרוב לא מבקש הובלה ב- לאחר הכרזת 1 של יריב.

6 תגובות:

  1. בקשר לאלרטים על דאבל (ורדבל) אני חושב שמשהו השתבש בחוקים שלנו.
    אלרט נועד להודיע ליריבים על מוסכמה בין השותפים, מה שבדרך כלל יביאו אותם לשאול מה המוסכמה.
    בעבר הרחוק כשאנשים נתנו דאבל הם התכוונו במובן הטבעי, דאבל על 1 ספייד = יש לי הרבה ספיידים אני לא חושב שתעשה את החוזה.
    עם הזמן הבינו שיש שימושים הרבה יותר טובים לדאבל הזה, ויותר ויותר שחקנים התחילו לשחק דאבל לא טבעי, כלומר מוסכמה, ולכן נתנו אלרטים על יותר ויותר דאבלים. ראו אנשי החוק של הברידג' שכמעט על כל דאבל יש אלרט (אלא אם שוכחים), הגיעו למסקנה שאפשר לעשות את ההפך, מכיון שתמיד דאבל הוא מוסכמה, וכולם יודעים זאת, בוא נוותר על האלרט, וכולם כבר ידעו לשאול על המשמעות של כל דאבל כי הם יודעים שזו מוסכמה.
    הבעיה היא שעם השנים נוצרו גם מוסכמות מאוד מקובלות, למשל דאבל על 1 ספייד הוא הכרזה שכמעט אצל כולם מראה אותו דבר, ולכן אנשים כבר לא שואלים, כי הם מניחים שזו המוסכמה הרגילה, ואז אם מגיע מישהו שמשחק מוסכמה שונה הם נפגעים. לדעתי בשלב הזה היה נכון לשנות חזרה את החוק ולקבוע של דאבלים צריך לתת אלרט כמו על כל ביד כלומר אם זו מוסכמה מיוחדת שהיריבים כנראה לא מודעים לה, במקום זאת מצאו פתרון שלא ממש עובד, וזה להפעיל את כלל הפרה אלרט, כמו שתארת שהוא לא ממש ישים.

    שרון גיא

    השבמחק
  2. הי בוא ננסה להבין מה המשמעות של אלרט ושל announce....

    1. נתחיל בעולם שכל ההכרזות טבעיות. פתאום מגיע זוג ומשחק הכרזה לא טבעית כלשהי.
    היריבים לא יודעים אז הם מתחילים לשאול. על כל הכרזה.
    זה מאד מסרבל את המשחק.
    אז הוחלט שכל הכרזה לא טבעית תחייב התראה.
    עכשיו אם אין אלרט אתה יכול להניח שההכרזה שלי טבעית ואתה לא צריך לשאול. אם ההכרזה שלי לא טבעית ואתה לא שאלת כי לא קיבלת אלרט אתה תקבל פיצוי. ככה מגינים על שחקנים ולא פוגעים בשתף. (אגב באינטרנט עם יש לנו CC אתה מקבל אלרט אוטומטית.)

    חשוב לציין שהאלרט (וגם שאר הכרטיסים המיוחדים למשל stop או קריאה למנהל תחרות) לא מיועדים להעביר אינפורמציה (למעשה אסור להעביר אינפורמציה בעזרתם).
    כרטיסי הארלט מיועדים כדי לשמור על שטף המשחק ובמקביל לומר למתנגדים בעצם - זו הכרזה לא טבעית אולי כדאי לכם לשאול עליה.

    2. עכשיו עברנו לעולם שעוד כמה זוגות משחקים הכרזות לא טבעיות למשל טרנספר. עכשיו יכול להיות מצב שעצם השאלה מעבירה מידע (יש לי מה להכריז)

    אם פתחתי 1 נ״ט והשותף מכריז 2 דיאמונד (טרנספר) והמתנגד מחזיק ירבורו 4333 סביר שהוא לא ישאל מה משמעות 2 דיאמונד אפילו הוצאתי אלרט.
    אם הוא מחזיק יד שרוצה הובלה בדיאמונד או מחזיקה טיק אאוט דאבל על הארט או סתם מתלבטת אז יותר הגיוני שישאל. אבל עכשיו אפילו אם בסוף הכריז פס מידע לא חוקי עבר לשותף. ״יש לי יד מעניינת״.
    כמובן שזה לא אומר שהם ניסו לרמות או משהו - מידע לא חוקי עובר בהרבה מצבים למשל מחשבה ארוכה (וחוקית) אבל מנגד לשותף אסור לנצל אותו וזה גורר ויכוחים....
    אז כדי למנוע מצבים של מידע לא חוקי, להגן על זוגות ששואלים (שזהו זכותם) מהגבלות על מידע לא חוקי ולהגן על זוגות שמשחקים שיטות לא טבעיות פיתחו את האנואנס. זה בעצם אומר שאני מספר מה יש לשותף וחוסך את השאלה.

    אנואנס על כל ביד זה דבר די בעייתי כי זה בעצם אומר לשותף שאני יודע מה יש לו ביד וזה גם די רועש. אז הוחלט שאנואנס יבוא רק במספר מצומצם של מקרים שאפשר להניח שכולם זוכרים (פתיחות או תשובות לפתיחה)

    3. דאבלים - אני חושב שאין סיבה לא לתת אלרט על דאבל אבל אני מבין את ההגיון. דאבל משמש לעיתים הרבה יותר מדי קרובות כקונוונציה. מתן אלרטים יכול לאותת לשותף (אני זוכר) ולעזור לשותף יותר מלמתנגדים.
    אם מעניין אותך תשאל תמיד על כל דאבל מה המשמעות וזהו.

    4. פרה אלרט - טוב פה חזרנו לשיקולי שטף.
    אני חושב שאם אני משחק נגדך מאץ של 12 ידים או יותר אני אטרח להכיר את השיטה שלך. זה גם הגיוני.
    אם אני יושב לשחק מולך 2-3 בורדים בארצית אין לי זמן ללמוד את השיטה או להכיר את כל שיטות ההגנה ואני אסתפק בכמה סיכומים כללים שיש לי עם השותף.
    למשל אני חושב שחשוב לתת פרה אלרט על טרנספרים אחרי 1 קלאב או על פתיחה של 1 קלאב חזק או פולני. אני די משוכנע שאם תכריז את פתיחות ה2 הבינוניות שלך אנחנו נסתדר....
    ובכל מקרה ההסתברות שתפתח בהם קטנה והיתרון אם בכלל שבשימוש בהגנה מדויקת יותר או פחות זניח אז אני אוותר.

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה על התגובה המעניינת והמפורטת. האם אתה והשותף תסתדרו מול הפתיחות הבינוניות? אני לא לגמרי בטוח. אני לא יודע מה הרמה שלך ושל השותף שלך, אבל שתי השחקניות מנבחרת הנשים של ישראל, ששיחקנו נגדן, לא ממש הסתדרו. ההמלצה שלי לכולם לנסות להבין עד כמה שניתן מה המשמעות של מה שהיריבים נתנו לגביו Pre Alert ולנסות לתאם עד כמה שאפשר כיצד מתמודדים עם זה.

      מחק
    2. קודם כל זה נצר זיידנברג. הגבתי קודם
      (ואני מגיב עכשיו מהמחשב של בת הזוג).

      טוב חוץ מזה אני לא חושב שתהיה לנו בעיה מיוחדת להתמודד מול הפתיחות וויק שלך. שאגב מה שמיוחד בהן הוא לא שהן בינוניות אלה שהטווח שלהן מאד צר. (יש כאלה שמשחקים פתיחות בינוניות של 8-12 שזה שונה מהותית ממה שאתה משחק).

      כשהיריבים משחקים פתיחות עם טווח צר יחסית כמו שאתה משחק
      הם נמצאים בנחיתות בהמון ידים אחרות שהם לא פותחים או נאלצים לפתוח משהו אחר.
      למשל אתה פותח 1 הארט עם 12 נקודות ומי שפותח 2 בינוני עם 8-12 יודע שאחרי 1-הארט - משהו - 2 הארט לשותף יש לפחות 13 נקודות אז לעומתו אתה מפסיד.
      כשהוא פותח 2 הארט עם 8 נקודות ואתה נאלץ להגיד פס או לתוח אולי 3 הארט אתה שוב מפסיד קצת.
      לעומת זאת אם פתחת עם 9-11 אתה יודע די הכל.
      מאד לא סביר שתצטרך לנחש. ולכן אם אני אכנס עכשיו ואתה עם יד מתאימה אני עלול לחטוף. פה בעצם אתה מרוויח כשאתה מצר את הטווחים וזה נכון בכל פתיחה מוגבלת.

      למשל פתיחה של 1 ספיד בפוליש קלאב (עד 17) יותר טובה מפתיחת 1 ספיד טבעית (עד 22) ופחות טובה מפתיחת 1 ספיד של פרסיזן (עד 15)

      בקשר לזוג שחקניות הנבחרת שתפסת בבורד (ויש סיכוי טוב שתתפוס כל זוג בעולם כולל שחקנים הרבה הרבה יותר טובים ממני)
      אתה משחק שיטה עם טווח מאד צר שמכריחה אותי לנחש (כל הכרזת pre-emptive בעצם) ואתה יודע על היד המון. מטבע הדברים לפעמים אני אנחש לא טוב.

      אני רק מקווה שאתה תפסיד מספיק בכל הידים שלא תוכל לפתוח בגלל הטווח הצר.

      ואגב אני חושב שהשיטה של פתיחות 2 צרות מאד היא די מפסידה.
      לא בגלל שניתחתי את זה (לא ניתחתי) אלה בגלל שאני לא מכיר זוג אחד מהשורה הראשון שמשחק את זה. ומכיוון שברידג הוא משחק של סטטיסטיקה לא מספיק שפעם ב 10 פתיחות תתפוס זוג מנחש לא נכון (במיוחד כשגם הפתיחות שלך יותר נדירות) אתה צריך להראות תוחלת חיובית בטווח ארוך.

      ואיך אני ״מגן״ נגד פתיחות בעלות טווח צר יותר (מכל הסוגים?)
      1. קודם כל אני לא מכריז כדי להפריע. אין טעם להפריע עם היריבים העבירו כבר מידע מלא על היד.
      2. אני נמנע מהכרזות גבוליות.

      אם אני מכריז אני ממש ממש ממש רוצה להתחרות, לשחק את היד או לפחות הובלה בצבע. זה בעצם אומר שאני גם מצר את הטווחים שלי.

      מחק
    3. נצר, תודה על התגובה.
      כמה הערות לתגובה:

      1. הן לא שלי. הביא אותן לארץ יובל שחר.

      2. אני כמעט לא משחק אותן. רוב השחקנים לא מסוגלים ולא רוצים לשחק אותן כי הן מסובכות. שיחקתי אותן רק עם הבן שלי שכעת משחק בעיקר עם שותף בן גילו.

      3. עם סינגלטון אנחנו פותחים לפעמים גם עם 8 נקודות.

      4. שחקן ברמה הרבה יותר גבוהה ממך חושב שהפתיחות האלה לא טובות. מי אני שאתווכח איתו?

      5. יש להבדיל בין טוב לאפקטיבי. אתיחס לזה בהקשר של הפתיחות הבינוניות באחד הפוסטים הבאים. אני לא צריך להזמין אותך להגיב. אני בטוח שבכל מקרה תגיב.

      מחק
  3. שוב אני משוכנע שאתה מרוויח איתם השאלה מה קורה כשאתה לא פותח איתם.

    נניח למשל אני פותח ש2 ספיד זה רק שישיה עם 9 נקודות.
    אני מרוויח יפה אבל לאט לאט אני מחליט שאולי כדאי לפתוח גם עם 8 וגם עם 10... וגם עם 7. ולא פגיע גם עם 6.
    עכשיו פתאום יש לי טווח רחב ואני צריך להזמין..... ואז התדירות עולה והרווחים לאט לאט נשחקים.
    (למשל פתאום אני מזמין ומשחק לפעמים 3 ספיד ונופל כשפעם הייתי משחק 2 ספיד... או לא מגיע למשחק כי אולי יש ממול 6 כשפעם הייתי משחק פשוט 2 ספיד - 4 ספיד)

    ככול שהטווח יותר צר השחיחות יורדת והרווחים עולים וזה נכון לכל פתיחה בעצם.

    אני אלך לכיוון השני. פעם שיחקתי שפתיחה של 2 דיאמונד מראה פחות מפתיחה (כן גם 2 נקודות) עם רבעיה בדיאמונד ורבעיה במיגור.
    זה היה מצויין כי פתחתי 2 דיאמונד פעם בסקציה בערך.
    הבעיה היתה שעל כל פעם שזה הרוויח היו לפחות 3 ידים שהשותף היה עם קצת נקודות עם רבעיה במיגור ופספנו משחק או שיחקנו בגובה 3 עם מיספיט.... ואז עברנו לחוקים יותר נוקשים (לפחות חמישיה בדיאמונד ו8-11 פגיע או 3-7 לא פגיע) פתחנו הרבה פחות והרווחנו יותר.

    הכלל הוא מאד פשוט כשהיריבים פתחו בפתיחה עם טווח צר אתה כבר לא מפריע להם ולכן צריך להיות מאד סולידי בהתערבות.

    כשהירבים פותחים בפתיחה עם טווח רחב (למשל 1 קלאב 15+ כל חלוקה) ומצד שני אתה צופה שיש להם משחק טווח ההתערבות נהיה רחב בהרבה.

    השבמחק

Featured post

יד השנה 2011: הלגמו במיטבו

 היד הבאה נבחרה בשנת 2011  כיד השנה  על ידי   The  International Bridge Press Association. זיא מחמוד כתב עליה, שהיא לא רק יד השנה, אלא ...