יום שלישי, 16 באוגוסט 2016

"פעם שיחקתי Precision היום אני משחק ברידג'"


לא אני אמרתי את זה. כשהתחלתי לשחק ברידג' לפני 11 שנים שיטת ההכרזה Precision כבר לא הייתה פופולארית. 

אמר את זה רב אמן ותיק ששיחק ברידג' בתקופה, ששיטת ההכרזה הזו הייתה שיטה מקובלת וממשיך לשחק גם היום.  

כפי שהבנתם, מעולם לא השתמשתי בשיטת ההכרזה Precision ואינני מכיר את השיטה. בכל זאת איני פטור מללמוד כיצד מתגוננים בפניה. בפוסט זה אשתף אתכם במעט שלמדתי להתגונן נגד שיטה זו.

שיטות ההכרזה השכיחות היום הן שיטות טבעיות. כששחקן מכריז סדרה בגובה 1 בדרך כלל הוא מתאר אורך בסדרה (פתיחה בסדרת מיינור היא במקרים מסוימים חריג לכלל זה).
Precision היא שיטה מלאכותית. פתיחה בסדרה לאו דווקא מעידה על אורך בסדרה. משיב יכול לתאר טווח נקודות ולא בהכרח התאמה בסדרה.

ללא קשר לשאלה: באיזו מידה טובה שיטת ההכרזה זו? ברור לגמרי שזו שיטה מסובכת שקשה לזכירה.
המעטים שעדיין משחקים את השיטה הזו הם שחקנים ברמה גבוהה מספיק על מנת לזכור את השיטה.

לשחקנים מהשורה נפתח עולם חדש ויפה יותר: הם יכולים להכריז טבעי וכבר לא צריכים להשקיע את המאמץ העיקרי שלהם בברידג' בזכירת ההסתעפויות השונות של Precision.

שיטת הגנה פרימיטיבית נגד הכרזת פתיחה חזקה בשיטת Precision
פתיחה של 1 מראה 16 נקודות או יותר בשיטת ההכרזה Precision. היא אינה אומרת דבר על מבנה היד. 

בעקבות שחקנים ותיקים וטובים ממני המלצתי בפוסט קודם על שימוש ב-CRASH כהגנה נגד פתיחה כזו.
לא כל השותפים שלי משחקים CRASH. לימדו אותי גם שיטת הגנה הרבה יותר פרימיטיבית ולדברי מומחים גם פחות טובה.

היתרון של השיטה הזו ביחס ל-CRASH הוא בפשטותה: 
כשיש שתי חמישיות במיינור מכריזים - 1NT.
עם שתי חמישיות בסדרות המייג'ור מכריזים Double. לרוב השותף יכריז את הסדרה המתאימה לו יותר מבין השתיים בגובה הנמוך ביותר.

לי זה נראה סביר, שמה שנכון להתערבות דו-סדרתית באמצעות קונבנציה כמו Michaels cue bid, נכון גם במקרה זה: מספר הנקודות שיש לך פחות חשוב מזה שהסדרות הארוכות שלך יהיו איכותיות. 
אם אין ליריבים סלאם ולאחד מהם כוח לא מוגבל של 16 נקודות או יותר, ייתכן שבחוזה מוכפל בסדרת מייג'ור תשלם יותר ממשחק מלא. 
מצב הפגיעות חשוב. זה אולי כדאי במצב ירוק, אבל כשפגיעים כדאי להביא בחשבון גם את האפשרות של כפל מעניש.

הטעות הראשונה: ההכרזה של השותף
אתמול שיחקתי בפעם הראשונה בחיי בתחרות קבוצות SWISS במועדון ירושלים. שיטת החישוב היא IMP.

זוג היריבים שלנו במושב השני הוא ללא ספק אחד הזוגות החזקים בירושלים. זהו הזוג היחיד בירושלים שמשחק נגדי Precision (כשהייתי שחקן מתחיל גם הזוג חנה והנס פייכנפלד ז"ל, שיחק נגדי Precision).

אני מתנצל, אבל לא לקחתי דף ידיים משום שחשבתי שאמצא את הידיים באינטרנט והן אינן שם ולכן אני כותב באופן כללי ללא תיאור מלא של היד.

כשאחד היריבים פתח השותף שלי הכפיל במצב פגיע. לדעתי, זו הטעות הראשונה.
שתי סדרות המייג'ור שלו לא היו איכותיות מספיק ולא היו לו מספיק נקודות. זה נחמד שיש K, שבהסתברות גבוהה נמצא אחרי ה-A, אבל זה אינו תחליף לכוח בסדרות הארוכות.

כשלי יש יד חלשה וכל רכושי בסדרות השותף הוא קלף קטן ובודד ב- ו-Jx. מצבנו נראה טוב רק אם היריבים יתערבו בסדרה אחרת ולשותף שלי יהיה כוח ב-, למשל: AQTxx

הטעות השניה של אחד היריבים: לא בהכרזה ולא במשחק
אולי חלקכם ילמד משהו שלא ידעתם: בברידג' אפשר לעשות טעויות שאינן הכרזה ואינן משחק קלף. זו הטעות שעשה היריב שישב אחרי השותף שלי.

על פי חוקי הברידג', אין להוציא התראה (Alert) על הכרזת Double.
הטעות של היריב שישב אחרי השותף שלי הייתה, שהוא לא שאל אותי: מה המשמעות של Double? במקום זה הניח שזה מזמין הובלה ב-.
ההכרזה של אותו יריב הייתה, כמה מפתיע, 1. כך ניצלנו מחוזה מוכפל בגובה 2 מהצד שלנו.

אחרי ששואלים מה המשמעות, לדעתי צריך להכריז ReDouble, שמראה נקודות ומציע להעניש חוזה באחת מסדרות המייג'ור. 

טיפ מהולנד
התמזל מזלי ושיחקתי פעם אחת בתחרות מקומית בירושלים עם שחקן אורח מהולנד שהגיע לפסטיבל הברידג' הבינלאומי באילת. 
מדובר בשחקן ברמה גבוהה מאד, שאמנם אינו משחק בנבחרת הולנד, אבל נמצא ברמה הבאה הכי קרובה לרמת לשחקני הנבחרת.
שוב מדובר ביד נגד אותו זוג המשחק Precision. שוב מדובר בהכרזת פתיחה של 1 בשיטת ההכרזה Precision.
הפעם התערבתי במכרז בהכרזה טבעית עם חמישייה יפה ב-. מצאתי התאמה עם השותף שתמך בי.
התוצאה הממוצעת שהושגה לא ממש מעניינת. מה שכן מעניין זה מה שאמר לי אותו שחקן מעולה, ותיק ומנוסה.

לטענתו הוא אוהב לשחק נגד שחקנים המשחקים Precision משום שהשיטה לא מספיק טובה, כשיש התערבות של היריבים בהכרזה.
ההיגיון ברור: המתערב עשוי "לגנוב" מהיריב את ההכרזה הלא טבעית שהתכוון להכריז.

אם להיתלות באילנות גדולים, ההמלצה שלי היא להתערב, כשזה סביר, לפי מבנה היד, כוח היד ומצב הפגיעות כשהיריבים מכריזים בשיטת ההכרזה Precision.
אם אתם בספק האם נכון להתערב במכרז נגד שיטת הכרזה טבעית, תיטו יותר לכיוון של להתערב כשהיריבים מכריזים בשיטת ההכרזה Precision.








5 תגובות:

  1. הפעם אני לא מסכים איתך בכמה דברים.
    אתה מציג את המצב כאלו שפעם היה פרסיגן ואז נולד הברידג' הטבעי "שפתח בפני השחקנים מן השורה..." זה הרי לא הגיוני, ואני די בטוח שקודם שיחקו ברידג' טבעי ורק אחרי כמה שנים מישהו חשב על שיטות לא טבעיות. דבר שני אתה מציג את זה כאילו שפרסיגן פעם היה פופלרי והיום כמעט נעלם, שוב אין לי מושג מאיפה הסטטיסטיקה, יש המון שחקנים שמשחקים פרסיגן וזה בעיקר עניין של גאוגרפיה, בארהב למשל הרבה משחקים פרסיגן, גם בסין. אני לא שולל שהפופלריות ירדה(נדמה לי שכן), יתכן שכן, צריך לבדוק, אבל בטח לא בצורה טוטאלית כמו שהצגת.
    מבחינת סיבוכיות השיטה, שיטת פרסיגן כשיטה כוללת לא מסובכת משיטת 2/1. כשאני אומר שיטה כוללת אני כולל את כל סוגי הידיים ששיטה צריכה לתת עליהם תשובות. ההבדל הוא שבפרסיגן הידיים האלה הם בתוך השיטה בצורה "רשמית", בעוד שבשיטה טבעית מחביאים הרבה הכרזות מחוץ לשיטה. הכוונה למשל ליד חד סדרתית עם 19 נק'. מה ההכרזה בשיטה טבעית ? אתה פותח 1 בסדרה ומה הריביד ? בד"כ אתה תרמה ותקפוץ בביד השני באיזו שלישיה. כשמלמדים תלמידים אפשר לוותר על זה, וליצור תת שיטה של השיטה הטבעית שתספיק לרוב המקרים. מסיבה זו אפשר ללמד שיטה טבעית ברמה נמוכה בקלות יחסית לפרסיגן.
    אישית למדתי ברידג' עם פרסיגן, ואכן התמקדנו הרבה יותר מדי בלזכור את חוקי השיטה ולא להבין את הברידג' הטבעי (שגם הוא חלק חשוב מפרסיגן), והתוצאות לא היו משהו.
    בקשר להגנה נגד פרסיגן, מכיון שהשיטה יחסית כבדה רבים לא שולטים במה עושים כשמתערבים לנו, ולכן במיוחד נגד מישהו שאינו מאוד מנוסה כדאי מאוד להתערב הרבה.

    שרון גיא

    השבמחק
    תשובות
    1. שרון, תודה על תגובתך. אין שום בעיה לא להסכים איתי. אני שמח לשמוע דעות שונות מדעתי ובלא מעט מקרים גם לקבל אותן בחלקן או באופן מלא. אינני מומחה להיסטוריה של הברידג' וכפי שכתבתי בוודאי שאיני מומחה ל-Precision. מהמעט שאני יודע, אני מעריך ששיטות טבעיות קדמו ל-Precision. הן היו אחרות מהשיטות של היום, למשל: הכרזה בגובה 2 תיארה יד חזקה יותר. לגבי הפופלאריות של Precision, בתוך עמי אני יושב. אני שופט על פי המסגרות בהן אני משחק בישראל, כולל תחרויות מקומיות, תחרויות ארציות פסטיבלים, ליגה, גביע ואליפויות הארץ. מספר מאד קטן של שחקנים משחקים נגדי Precision. את רובם אני כבר מכיר ואני לא זקוק ל-Pre Alert שהם נותנים. ציינתי במפורש שאיני מעריך האם השיטה טובה יותר או פחות משיטות יותר פופולאריות היום. ברמת הידע המוגבלת שלי על שיטה זו, אין לי את הכלים לתת הערכה כזו. מעניין אותי מה דעתך על מה שאמר השחקן ההולנדי ביחס להתערבות היריבים בהכרזה.

      מחק
  2. הבעיה אם הטור שלך שהוא מתמקד דוקא בתפל.
    1. יש המון שיטות להגן מול פרסיזן. הרעיון זה שאנחנו רוצים להכריז יותר ודוקא כאן חשוב לחדד כמה דברים.
    - איזה פתיחת קלאב חזק הם משחקים.
    יש המון שיטות ממשפחת הקלאב החזק.
    1. שיטות ממשפחת (קלאב חזק)ממשפחת 4 מיגור
    2. שיטות (קלאב חזק) ממשפחת 5 מיגור
    3. שיטות קלאב חזק שבהם 1 דיאמונד מבטיח דיאמונדים ושיטות שבהם לא מובטחים דיאמונדים
    4. שיטות קלאב חזק שבהם 2 קלאב מבטיח 5 קלאבים ורבעיה במיגור ושיטות קלאב חזק שבהם 2 קלאב מבטיח 6 קלאבים
    5. שיטות מינור חזק שבהם הביד החזק הוא דוקא 1 דיאמונד.
    ===
    בוא ננתח מקרים
    1. במיוחד במקרים ש 1 מייגור מראה חמישיה שחקני פרסיזן נמצאים במצב מעולה. הם צמצמו את כח היד ל11-15 (בדר״כ נקודה פחות משיטה טבעית) ובנקודה הזאת מצבם הרבה יותר טוב משחקני שיטה טבעית.
    נניח למשל שהשותף פתח 1 הארט נכנסו 3 ספיד ואני מחזיק 10 נקודות ותמיכה של 3 קלפים.
    אם השותף פתח 1 הארט טבעי אני ממש חייב לתמוך כי אולי יש סלאם ביד (פרטנר יכול להחזיק 20 נקודות) אבל פעמים רבות אני אכריז משחק שנופל.
    אם השותף פתח 1 הארט פרסיזן כנראה שאין לנו משחק. בטח לא ליי דאון.
    אני מנחש פחות.

    מכאן שאני ממש מעדיף לא להכנס על פתיחת 1 מיגור של פרסיזן. במיוחד לא אם זה מראה 5 קלפים.

    2. אם פתחו 1 דיאמונד שלא מראה דיאמונדים בעצם הראתי 11-15 בלי מיגורים. (בלי חמישיה במיגור. אולי 4-4) עכשיו מה מראה דאבל? ספציפית האם מראה קלאבים?
    עכשיו ברור למתנגד הנקודות אבל פחות ברור לו החלוקה (לעומת שיטה טבעית. אני מתערב רגיל אבל מוותר על תמיכה בקלאב במקרה של דאבל (רק מיגורים)
    מה אם 2 קלאב? פה אנחנו במצב מצויין הם הראו 11-15 ולפרטנר אין מספיק בידים בשביל לעשות
    1. גם סיגן אוף במיג׳ור
    2. גם להזמין
    3. גם לתת בידים מחייבים בצבע אחד או בשני צבעים
    4. גם לחפש עוצרים לנ״ט.
    יוצא בזה שהם הולכים לנחש וחלק מהמקרים ינחשו לא נכון.
    אז אני לא אתערב עם ידים גבוליות. כי הם במצב דרעק למה לתת להם אופציה להכפיל אותי שאולי תצליח להם?
    ===
    לעומת כל אלה אחרי פתיחה של 1 קלאב אני ממש רוצה להפריע והם יודעים פחות על היד מכל מי שפתח שיטה טבעית.
    אז עכשיו אני רוצה להתערב הרבה יותר עם ידים גבוליות.
    אגב השיטה לא חשובה.
    מה שאני משחק זה שכל צבע מבטיח את הצבע מעליו (דאבל = קלאב מבטיח קלאב ודיאמונד וספיד מבטיח ספיד וקלאב) בידים בגובה 2 טבעיים ו1 נ״ט זה קלאב והארט או דיאמונד וספיד.
    מה שעוד חשוב מאד לציין זה שאם יד של ביג דאבל (נדיר) אני קודם מכריז פס (כי 1 קלאב מחייב) ומתערב בביד השני. זה מראה יד של ביג דאבח....

    השבמחק
    תשובות
    1. נצר, תודה על תגובתך המעשירה. תפיסת העולם שלי בברידג' היא שיש לי הרבה מה ללמוד ואני כל הזמן לומד. את התלמידים שלי אני מלמד להתמקד במה שחשוב, כלומר: הבנה של יסודות וידיעה כיצד להכריז ולשחק במצבים המתרחשים בתדירות גבוהה. נכון לתחרויות שאני משחק מאז שהתחלתי לשחק Precision אינה שיטה בה אני נתקל בתדירות גבוהה. כפי שציינתי בפוסט אני רחוק מלהיות מומחה בנושא. שחקנים ותיקים ממני, כמוך למשל, נתקלו יותר ביריבים שמכריזים בשיטת הכרזה זו ולכן לנמדו יותר לעומק כיצד להתמודד מולה וגם להעריך אותה טוב יותר. אין לי ספק שזו שיטת הכרזה מורכבת עבור שחקנים מהשורה: קשה להם ללמוד אותה והם עלולים לטעות. לטעמי Crash היא שיטת הגנה סבירה. טוב שאתה מכיר שיטות הגנה נוספות ותודה לע זה שראתה חולק אותן עם הקוראים ואיתי.

      מחק
    2. אבל זה בדיוק הנקודה. אין משמעות לcrash או לכל שיטה אחרת.
      מה שחשוב זה עקרונות - למה מפריעים ולא איך.
      למה בעצם אתה מכריז אוברקול ?
      1. כדי לקבל הובלה. אם נכריז השותף יוביל לעיתים קרובות בצבע שלנו.
      2. כי אולי נשחק במשחק חלקי או מלא
      3. כדי להפריע. ברידג זה משחק קלפים וכל פעם שאנחנו מנחשים יש סיכוי שננחש לא נכון. אנחנו רוצים שהיריבים יקחו כמה שיותר ניחושים.
      ===
      אז מול פתיחת 1 הארט או 1 ספיד של פרסיזן אתה לא מפריע ולכן בפקטור השלישי יורד בחשיבות. אם אתה נכנס זה רק בגלל הסיבות האחרות - כלומר רק אם אתה חושב שזו היד שלנו או שאתה חושב שמאד חשוב שתגיד לשותף במה להוביל. אם סתם יד גבולית אתה לא נכנס כי אתה לא מפריע.

      אגב זה גם אומר שאם הכרזתי צבע מול שיטה טבעית לשותף יש יותר שיקול דעת לא לצאת בצבע שלי. למשל אם הכרזתי 2 דיאמונד אחרי פתיחת 1 ספיד טבעית והם משחקים 3 נ״ט הגיוני שהשותף דוקא יצא בהארט אם יש לו kjtxx....

      אם הכרזתי נניח 2 דיאמונד אחרי פתיחה של 1 ספיד פרסיזן אני ממש ממש רוצה שהשותף יצא בדיאמונד. חוץ מסינגלטון או סדרה לפחות חצי סגורה משלו - השותף יצא בצבע שלי.
      ===
      מול פתיחת 2 קלאב שוב אתה לא נכנס כדי להפריע כי הם הפריעו לעצמם לבד. הם מתחילים בגובה 2. הם גם פעמים רבות במשחק חלקי לא נכון (משחקים במינור במקום במייג׳ור) פעמים אחרות יאלצו לנחש (למשל הכריזו סיגן אוף במקום להזמין)
      כניסה עם מיגור אחד עוזרת להם לא פעם למצוא פיט במיגור השני (במיוחד במקרה של 5 קלאבים ורבעיה במיגור)
      בקיצור אני ממש לא רוצה להכנס עם כל זבל. רק אם אני משוכנע שזו היד שלנו...
      ===
      3. מול פתיחת 1 דיאמונד שלא מראה דיאמונדים (יש זוגות שיכריזו 1 דיאמונד גם עם 5=0=4=4 כלומר עם וויד בדיאמונד)
      שוב נשאלת השאלה מה אני רוצה ואיך אני מגן.
      הפעם אני כן מפריע. הם אולי יודעים כמה נקודות יש להם אבל אין להם מושג מה החלוקה. מצד שני מה אני מבטיח על היד שלי במקרה של דאבל. האם אני מבטיח 3 צבעים אחרים? 2 המיגורים?
      חשוב שיהיה סיכום.
      ===
      4. רק במקרה האחרון (פתיחת 1 קלאב) אני נכנס פרופר כדי להפריע. גם כאן חשוב להבהיר את ההבדל בין כניסה מידית (שיכול להיות עם כל זבל רק בשביל להפריע) לבין כניסה מאוחרת - ביג דאבל - בניגוד לשיטה טבעית כי 1 קלאב מחייב!
      חשוב גם להבין מה מותר לי לעשות ומה אסור לי לעשות כדי להפריע...
      למשל להכריז 2 ספיד עם רבעיה בהארט זה הגיוני.
      הסיכוי שלנו למשחק בהארט נמוך ואנחנו בעיקר רוצים להפריע.
      להכריז 2 ספיד עם 5 ספידים זה הגיוני. במיוחד במצב לא פגיע - שוב אנחנו משאירים אותם עם ניחוש ולפעמים ינחשו לא נכון.
      להכריז 3 ספיד עם 6 ספידים למשל זה פחות הגיוני.
      אנחנו לא משאירים אותם עם ברירה (הם הרי לא יראו רבעיות בגובה 4...) אז אנחנו בעצם מכריחים אותם להכפיל אותנו. בדיוק מה שאנחנו לא רוצים. אז השארנו אותם בלי אפשרות לטעות רק לנחש נכון...
      אגב יש חשיבות להמשך הסיכומים גם פה.
      למשל נניח שהשותף התערב ב 1 הארט נגד 1 קלאב חזק אחריו פס ואני רוצה להזמין (יש לי 15 נקודות ופיט בהארט. נדיר אבל אפשרי)
      האם 2 קלאב עכשיו זה מזמין או יותר טוב? (לדעתי לא.) אז איך מזמינים? (לדעתי 2 נ״ט)

      בקיצור
      1. אני ממש לא חושב שפרסיזן זה שיטה גרועה. מקוול משחקים פרסיזן ונראה לי שהם לא שחקנים חלשים...
      2. חשוב להבהיר מה הם העקרונות של פרסיזן - מתי זה מרוויח ומתי זה מפסיד - אפילו אם אתה לא משחק פרסיזן
      3. כשבונים הגנה צריך להבין מה מנסים להשיג. להתערב או לקפוץ בצורה עיוורת עלול דוקא להשאיר אותם רק עם ניחוש טוב (להכפיל אותנו) וזה די הפוך ממה שרצינו מלחתחילה
      4. שיטת ההגנה crash או אחרת בעלת חשיבות שולית. יש מלא שיטות ואפשר אפילו להגן טבעי. כל זמן שהשותפות מסוכמת.

      מחק

Featured post

יד השנה 2011: הלגמו במיטבו

 היד הבאה נבחרה בשנת 2011  כיד השנה  על ידי   The  International Bridge Press Association. זיא מחמוד כתב עליה, שהיא לא רק יד השנה, אלא ...