יום חמישי, 1 בדצמבר 2016

Cappelletti Revisited




כשהייתי שחקן מתחיל שמעתי על קונבנציית Cappelletty.  
כמו רבים אחרים ראיתי בקונבנציית Cappelletty כלי יעיל להפרעה ליריב שפתח 1NT ולשותפו, במצב בו לנו יש פחות נקודות אבל לאחד מאיתנו יש 5-5 בשתי סדרות.
אפילו קיבלתי ממישהו דף כתוב ובו הסבר מלא, לכאורה, של הקונבנציה.

כמו רבים אחרים לא שמעתי על הכרזות התערבות מוצלחות יותר. אז עוד לא הציע לי שותף לשחק DONT ושותף אחר לא הציע לי לשחק Landy. אורן טולדנו לא היה שחקן הנבחרת הצעירה, ולא סיפר לי על קונבנציה שהוא משחק ונקראת Multi Landy, שאחרי שדיברתי איתו החלטתי לאמץ אותה.
לא ידעתי מי זה יניב זק (שחקן נבחרת ישראל בברידג') ולא ידעתי מפי תלמידיו בקורס בירושלים שהוא ילמד הרבה שנים אחרי זה Modified DONT ויספר להם שה-Cappelletty, שהם משחקים, היא קונבנציה גרועה לדעתו.

תמצית מה שנכתב בדף שקיבלתי
2 - שישה קלפים בסדרה לא ידועה. שולל יד של 6-5.
שותפו של המתערב מכריז 2. המתערב מכריז את הסדרה בה יש לו שישייה. במקרה שהסדרה היא  הוא מכריז 3.

2 - 5-5 בשתי סדרות המייג'ור

2 - 5-5 ב- ובסדרת מיינור

2 - 5-5 ב- ובסדרת מיינור

2NT - שתי סדרות המיינור. 5-5.

הכרזות ההמשך הן טבעיות: כששתי הסדרות ידועות השותף בוחר באחת מהן. 
כשאחת לא ידועה, למשל: אחת משתי סדרות המיינור עם סדרת מייג'ור ידועה, השותף מכריז את הנמוכה כהכרזת Pass or Correct.

במצב פגיע מתערבים עם 11-14 נקודות. במצב לא פגיע עם 9-14 נקודות. 
היום ברור לי שיותר חשוב באיזה סדרות הנקודות מאשר מספרן. הנקודות צריכות להיות בסדרות הארוכות.

סדק ראשון
עוד מתחילת דרכי בברידג' בדקתי את מה שנאמר לי ולא מיהרתי לקבל בלי לבדוק. 
אודה, היום לא תמיד אני בודק את מה שאומרים לי אלדד גינוסר או רון פכטמן.
יש לי כבר מספיק ניסיון בשביל לדעת, שכשיש לי מחלוקת עם אחד מהם הוא צודק לפחות ב-99% מהמקרים.
כשמדובר ברב אמן מהשורה, המספרים בסטטיסטיקה של המחלוקות הם לגמרי אחרים ולכן אני ממשיך תמיד לבדוק את מה שהם אומרים לי.

גם את מה שנאמר לי בהקשר של Cappelletty בדקתי במספר אתרי אינטרנט.

לפחות באחד מהם מצאתי משהו שונה: 2 הוסבר כשישייה בסדרה. תשאלו: אבל גם 2 יכול לתאר שישייה ב-? נכון, אבל באתר היה כתוב שב-2 השישייה יותר חזקה.
ברמת הידע ההבנה המינימאלית שהייתה לי אז בברידג', לא יכולתי לשפוט מי צודק. החלטתי להמשיך לשחק כמו כולם. 

היום ברור לי הרעיון מאחורי הכרזת 2 כשישייה חזקה יחסית:

1. מפריע ליריבים יותר מאשר הכרזת 2.

2. מעודד את השותף לתמוך בגובה 3 עם שניים או שלושה קלפים בסדרה על מנת להמשיך להפריע ליריבים. בהרבה מקרים אפשר לעשות זאת ללא חשש להכרזת Double מעניש של היריבים משום שהשותף הבטיח יד חזקה יחסית.

3. יהיו גם מקרים נדירים בהם אפשר להגיע למשחק מלא ב- ולבצע אותו עם פחות מ-25 נקודות. חישבו על המצב בו לשותף שהתערב בהכרזה 14-15 נקודות ולכם 8-9 נקודות עם התאמה של 8-9 קלפים בסדרה. 
אתם יודעים שליריב שפתח 1NT יש 15 נקודות לפחות. לשותף שלו יש לכל היותר 2-3 נקודות. לזה שפתח 1NT לא יהיו מעברים ליד של שותפו. 
בנוסף לכך כנראה לא תהיה חלוקה קיצונית בסדרת השליט, משום שהפותח הבטיח שני קלפים בסדרה. אם תהיה חלוקה כזו, אתם יודעים שלפותח 1NT יש ארבעה קלפים בסדרה ולא לשותפו. 


Trust your Partner?
קצת אחרי שלמדתי את הקונבנציה, מנהל אחד המועדונים "שידך" לי שותף שמאד רצה לשחק איתי בתחרויות מקומיות.
סיכמנו על קונבנציות ו-Cappelletty, איך לא, הייתה ביניהם.
כשהיריב פתח 1NT הכריז שותפי 2.
הוצאתי מיד כרטיס Alert (מתאר הכרזה לא טבעית של השותף).

הייתה לי תחושה רעה שלשותף יש שישה קלפים ב-. לכן סטיתי מהשיטה ובמקום להכריז 2 הכרזתי 2.
לתחושה הרעה היה בסיס כלשהו, משום שהחזקתי יד של 5-4-4. 
ה-void היה ב-. החמישייה ב-.
השותף הסתכל עלי בתדהמה והכריז 3. מיהרתי להכריז 3. בדומם ראיתי Jx. "נפלתי" פעם אחת. תוצאה טובה יותר מהתוצאה של אלה שהשתמשו בקונבנציה והכריזו 2.

השיח ההזוי, ביני כשחקן מתחיל לבין שותף לא קבוע, נגד עיקרון חשוב בברידג'. תלמידים שלי לומדים אותו בשיעור השני, שהוא השיעור הראשון בו הם משחקים בזוגות ולא ביחידים. זהו עיקרון השותפות. סמוך על השותפה או השותף. באנגלית: Trust your Partner.

אחרי שהוצאתי Alert השותף שלי יודע שלא שכחתי שאנחנו משחקים  Cappelletty.
צריכה להיות סיבה לסטיה שלי מהשיטה. ההיגיון אומר שאני void  ב-♦ ויש לי כנראה שישייה או לכל הפחות חמישייה ב-.
אם לשותף יש אימון בי, השותף צריך להכריז Pass למעט מקרה חריג אחד: יש לו חוסר או קלף יחיד ב- ויש לו שישייה איכותית באופן יוצא דופן ב-. היא צריכה להיות טובה יותר משישייה יפה ב-
שאני עשוי להחזיק בידי. אף לא אחד מהתנאים האלה התקיים.   השישייה היפה יכולה להיות למשל: AKQJT2.

אם לי יש אימון בשותף, אני צריך להכריז Pass על הכרזת ה-3 שלו

עם שישייה איכותית במיוחד ב-
האנקדוטה בפיסקה לעיל מובילה אותנו לעיון תיאורטי בקונבנציית  Cappelletty.  

נניח לרגע שלשותף שלי הייתה השישייה האיכותית ב- שהובאה בפיסקה הקודמת. נניח שלי יש void או קלף בודד בסדרה.

האם באמת זה נכון שאת היד ישחק השחקן עם קוצר או חוסר בסדרת השליט ולא השחקן המחזיק בסדרה האיכותית?

גם כשהסדרה הארוכה ב- היא פחות איכותית או לא איכותית, זה בוודאי לא תומך בכך שהשחקן עם קוצר או חוסר בשליט, ובהרבה מקרים גם עם היד החלשה יותר, ישחק וההגנה תוכל לראות את היד החזקה יותר והארוכה בשליטים בדומם.

לשם השוואה ב-Modified DONT מכריזים DBL, המראה שישייה במינור או 5-4 בסדרות המייג'ור. שותפו של המתערב מכריז אוטומטית 2. אם למתערב יש שישייה ב- הוא מכריז 2. במקרה זה הדומם מחזיק את הקוצר או החוסר בסדרת השליט.

נחזור לשישייה האיכותית AKQJT2.
האם לא עדיף במקרים רבים שהמתערב יכריז מיד 3 למרות שיש לו רק שישה קלפים?
זה כמובן תלוי במצב הפגיעות, במבנה היד שלו ובכוח, אם יש לו, בסדרות אחרות.

הכרזה של 3 היא הכרזת הפרעה אפקטיבית שאינה משאירה את מרחב הכרזה שמשאירה קונבנציית Cappelletty ליריבים.

דוגמה להכרזת הפרעה של 3
בדוגמה היו לי אמנם 7 קלפים בסדרה, אבל היא הייתה פחות איכותית. היו לי AJTxxxx. היה לי גם A באחת הסדרות השחורות ו-void ב-. כולם היו פגיעים.

מדובר ביד בתחרות הקבוצות בפסטיבל הברידג' הבינלאומי בתל-אביב ביוני 2016.

על מנת שתבינו עד כמה אפקטיבית הפרעה כזו, אספר לכם שהכרוז נפל 3 פעמים בחוזה של 4.

הכרוז היה השחקן שלמדתי ממנו ברידג' יותר ממה שלמדתי מכל שחקן אחר. הכרוז, אלדד גינוסר, הוא ללא ספק אחד מטובי השחקנים בארץ ושחקן מצוין גם כשמשווים מול שחקנים בכירים בארצות אחרות. הוא כבר זכה באליפות אירופה ועם שותפו בתחרות בה שוחקה היד, סיים במקום העשירי באליפות אירופה לפני כשנה.

אופיר רשף פתח בהכרזת 1NT. התערבתי ב-3. השותף שלי נשאל מה פירוש ההכרזה? הוא ענה שזו הכרזה טבעית.

אף שחקן לא יכול לדעת שאני void ב-. אף שחקן לא יכול לדעת שיש לי A בסדרה שחורה.
אם אין לי A בסדרה צדדית ויש לי שני קלפים קטנים ב-, אפשר לבצע את החוזה או לפול פעם אחת.

שימו לב, שההכרזה שלי היא גם הכרזת Lead Directing ושהסיכוי למצוא נכבד או שניים בסדרה הארוכה שלי דווקא לפני, אצל השחקן שפתח 1NT, הוא גבוה.

עם יד במבנה ובכוח דומה ליד שהחזקתי עם השישייה היותר איכותית ב-, שתיארתי כאן, לא בטוח שהכרוז היה משיג תוצאה טובה יותר.

ומה עם שישייה איכותית ב-?
תחליפו את השישייה האיכותית שהראתי ב- בשישייה דומה ב-. על בסיס אותו היגיון אתם רוצים להכריז בהרבה מקרים מיד 3.
אתם לא ממש רוצים לעבור דרך 2 ו-2 ולתת ליריבים מרחב הכרזה.
אולי הייתם רוצים לעצור ב-2, אבל קונבנציית Cappelletty לא מאפשרת את זה.
Modified DONT מאפשרת את זה. אחרי ה-DBL, השותף מכריז אוטומטית 2. אתם מכריזים Pass.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Featured post

יד השנה 2011: הלגמו במיטבו

 היד הבאה נבחרה בשנת 2011  כיד השנה  על ידי   The  International Bridge Press Association. זיא מחמוד כתב עליה, שהיא לא רק יד השנה, אלא ...