יום שלישי, 31 בינואר 2017

הברידג' הירושלמי: הזדמנות לקפיצת מדרגה


תוצאות משחקי המבחן לנבחרת הצעירה של ישראל עד גיל 26 הן אירוע בברידג' הירושלמי, שלא היה כמותו באחת עשרה שנים שאני משחק ברידג'. שלושה מתוך ששת שחקני הנבחרת הם ירושלמים.

לאורן טולדנו, שכבר שיחק בנבחרות הצעירות של ישראל ומשחק עם שותף לא ירושלמי, הצטרף זוג מירושלים. הזוג הוא בן בסקין והבן שלי ניר רוזנטל.
בן וניר סיימו במקום השלישי במשחקי המבחן וצורפו לנבחרת הצעירה של ישראל, שתתחרה בקייץ באליפות אירופה.

הברידג' הירושלמי בשנים האחרונות כמעט ואינו זוכה להישגים בולטים בתחרויות חשובות בארץ ובוודאי לא בזירה הבינלאומית.

כל הכבוד לאורן, בן וניר על הישגיהם ועל המאמץ הרב שהשקיעו על מנת להשתתף במשחקי המבחן המתישים (שני סופי שבוע) ברעננה. 
איחולי הצלחה להם ולחבריהם לנבחרת עד גיל 26 ולנבחרות הצעירות יותר עד גיל 21 ועד גיל 16. למי שאינו יודע, הנבחרת עד גיל 16 היא אלופת העולם.

הזדמנות לקידום הברידג' הירושלמי 
השתתפותם של צעירים אלה בנבחרת המיצגת את ישראל בזירה הבינלאומית היא הזדמנות לקדם ילדים, נערים וצעירים נוספים בירושלים. ילדים ונערים נוספים המשחקים ברידג' בתחרויות יכולים להוות בסיס לקידום הברידג' בירושלים בטווח זמן בינוני וארוך.

לילדים ולנערים יש דמויות היכולות לשמש להם מודל. הם יכולים לנסות לשאוף להגיע בעתיד להישגים דומים להישגים של המודל.
כשהמודל הוא מוחשי ובא מאותו מקום שבו אתה גר זה משפיע יותר.

באופן אישי אנסה ללמד ילדים ונערים במסגרות נוספות בירושלים. בעיקר בבתי ספר אבל גם במסגרות אחרות על מנת לקדם את הברידג' בירושלים.
מי שמעונין שאלמד אצלו מוזמן ליצור איתי קשר בטלפון 054-4480616.

הזווית האישית שלי
כמו הורים רבים אחרים אני מנסה לעשות את מה שביכולתי על מנת שלילדים שלי יהיו חיים טובים יותר מאשר היו לי.
המשמעות הראשונה היא שאני מקווה שהם יהיו מאושרים. אחת מהמשמעויות הנוספות היא שהם יהנו ממה שהם עושים ויצליחו בכל תחום עיסוק בו יבחרו.  

אם הם עוסקים בתחום שגם אני עוסק בו, אשמח אם יצליחו יותר ממני. ספציפית, בהקשר של ברידג' אני מקווה שניר יגיע להישגים טובים ממני.

כמי שהיה שחמטאי בצעירותו, אני מקווה שהישגיו של ניר בברידג' יעלו על הישגי העבר שלי בשחמט.
כשחקן שחמט צעיר החמצתי שתי הזדמנויות ליצג את מדינת ישראל. 
הפעם הראושנה הייתה כשהתתפתי בגיל 16 באליפות ישראל עד גיל 18, שהתקיימה במלון גני יהודה (היום הקונסוליה האמריקאית) בירושלים. במקביל התקיימה באותו מקום אליפות העולם בשחמט עד גיל 21. שניים מהמתמודדים באליפות העולם, יאן טימן מהולנד רוברט היבנר מגרמניה היו כמה שנים מאוחר יותר בין עשרת שחקני השחמט הטובים בעולם. היבנר היה אלוף עולם בפוטנציה, שכשל רק בגלל חוסר יכולת לעמוד בלחצים.

הובטח על ידי המארגנים, שהזוכה באליפות הבזק (חמש דקות לכל שחקן למשחק כולו) של ישראל לנוער יתמודד בתחרות הבזק של אליפות העולם עד גיל 21 (בנוסף לשני הנציגים מישראל שהשתתפו באליפות העולם עד גיל 21). זכיתי באליפות הבזק של ישראל לנוער וחיכיתי להזדמנות להתמודד מול הטובים ביותר בעולם.
המארגנים ביטלו את תחרות הבזק משום שהאורחים מחו"ל טענו שיש עליהם יותר מדי עומס.

ההזדמנות השנייה הייתה כשבגיל 18 שלושה צעירים ואנוכי קיבלנו מכתבים מאיגוד השחמט הישראלי, שמזמין אותנו להשתתף במשחקי מבחן לקביעת נציג ישראל לאליפות העולם.
שמחתי. השמחה הייתה מוקדמת מדי. במקום מוצנע במכתב היה כתוב שההזמנה תקפה רק במידה שלא נולדנו לפני תאריך מסוים. נולדתי חודש קודם.

אני שמח שניר מימש את מה שאני לא מימשתי והוא צפוי להשתתף בנבחרת הצעירה של ישראל בברידג'. 


תודה
על מנת להצליח צריך כישרון וצריך להתאמץ ולהשקיע. כישרון ומאמץ לא תמיד מספיקים. נדרשות גם נסיבות מתאימות.

מלקולם גלדוול כותב בספרו מצויינים ממה עשויה הצלחה. על אנשים שהגיעו להישגים יוצאי דופן. לטענתו,  הגורמים להצלחה הם שילוב של כישרון, עבודה קשה ותנאים סביבתיים. 

כך למשל, ביל גייטס הצליח גם משום שהיה נער בתקופה שבה כבר הייתה גישה למחשבים באמצעות מסופים מקוונים. לו היה נולד קודם לא היה יכול לצבור שעות התנסות רבות במחשב.
תנאי סביבתי נוסף היה גניבת קוד משתמש וסיסמה באחד ממרכזי המחשבים האוניברסיטאים.  
הוא ושותפו ליסוד ממיקרוסופט, פול אלן בילו את הלילות ליד המחשב באותו מרכז אוינברסיטאי. 

אחד הגורמים להצלחת הביטלס היה בעל מועדון לילה בגרמניה בו הופיעו. האיש דרש מהם הופעות של חמש שעות. יותר שעות מאשר בכל מועדון אחר. כך צברו יותר שעות נגינה ושירה. הלחץ הגדול היווה גורם לפרישת המתופף המקורי של הלהקה והחלפתו על ידי רינגו סטאר.

כשמגיעים להצלחה של ניר ובן בברידג' יש כמה גורמים סביבתיים בהקשר של ניר. ביניהם גם אנשים שתרמו לקידום שלו. הם תרמו גם לקידום של צעירים אחרים בישראל.

אציין את הבולטים ביניהם, שלהם אני מודה.

בתחרות הראשונה של ניר ושלי בפסטיבל הים האדום באילת פגשתי בחור צעיר שלא היכרתי. כשעשינו 38% במושב השני הוא אמר לי שהוא יעזור לקדם את ניר, אז ילד בן 13. אגב, במושב השלישי עשינו 71% בגמר C. לצעיר קוראים גלעד אופיר. הוא עמד בהבטחתו לאורך כל השנים מאז.

ניר השתתף במשך שנתיים בפרויקט "פסגה". מי שלימד אותו שם וקידם אותו היה אלדד גינוסר. לפני השתתפותו של ניר ב"פסגה", אלדד לימד אותי בקורס שחקני תחרויות. כל מה שלמדתי ממנו שם הועבר על ידי לניר. את רוב הדברים שלמדתי גם מימשנו, ניר ואני, בתחרויות ברידג'.
עד היום אלדד עונה לשאלות של ניר ובן ומעשיר את הידע וההבנה שלהם בברידג'.

בתחילת דרכו של ניר בברידג' הציע רב אמן כסף חיים טמס לשחק איתו בתחרויות ללא תמורה. גם אני וגם ניר למדנו ממנו הרבה. הוא אפילו שיחק עם ניר בתחרות הזוגות הפתוחה בפסטיבל בתל אביב כשברור שפער הרמות ביניהם באותה תקופה היה גדול.
לזכות חיים יאמר גם שהוא התנה את המשחק עם ניר בזה, שניר יקרא את ספרו המצוין של יו קלסי "אמנות הביצוע הנכון בברידג'".
חיים גם שיחק עם בן במתכונת דומה בתחרויות מקומיות.

הרבה תודה גם לרון פכטמן, שהכין את ניר ובן למשחקי המבחן לנבחרת הצעירה. רון עשה עבודה נפלאה ותרם להם מהידע והניסיון הרבים שלו. את כל זה עשה בצניעות ובהתיחסות אישית לבן וניר.



  

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Featured post

יד השנה 2011: הלגמו במיטבו

 היד הבאה נבחרה בשנת 2011  כיד השנה  על ידי   The  International Bridge Press Association. זיא מחמוד כתב עליה, שהיא לא רק יד השנה, אלא ...